Kostorz, Jerzy2025-08-062025-08-062024Studia Oecumenica, 2024, T. 24, s. 337-350.1643-2762https://theo-logos.pl/handle/123456789/34722W artykule podjęto problem katolickiego wychowania religijnego w kontekście aktualnych przemian społeczno-religijnych. Można je zaobserwować w zmianie mentalności dzieci, młodzieży i dorosłych, galopującej sekularyzacji w Polsce, w organizacji lekcji religii oraz w jakości zaangażowania katechetycznego rodziny, szkoły, parafii. W odpowiedzi na przemiany społeczno-religijne sformułowano propozycje odnowy środowisk wychowawczych i zmiany koncepcji lekcji religii w szkole. Postulowano opracowanie nowej podstawy programowej lekcji religii oraz podejmowanie nowych, wykorzystujących cyfrowe przestrzenie, działań ewangelizacyjnych, katechetycznych i duszpasterskich w rodzinie, szkole i parafii. Za ważną uznano współpracę środowisk wychowawczych, która, podobnie jak podstawa programowa i program nauczania religii w szkole, wymaga odnowy. Akcent przy tym położyć należy na autentyczną komunikację i współdziałanie rodziców, wychowawców, katechetów i duszpasterzy.The article addresses the problem of catholic religious education in the context of current socio-religious changes. They can be observed in the change in the mentality of children, adolescents, and adults, the galloping secularization in Poland, the organization of religious lessons, and the quality of catechetical involvement of the family, school, and parish. In response to socio-religious transformations, proposals have been formulated for the renewal of educational environments and changes in religious lessons at school. It was postulated to develop a new core curriculum for religion lessons and to undertake new evangelization, catechetical, and pastoral activities in the family, school, and parish, using digital spaces. The cooperation of educational circles was considered important, which, like the core curriculum, and the curriculum for religious instruction in school, needs to be renewed. In doing so, the emphasis should be on authentic communication and cooperation between parents, educators, catechists, and pastors.plCC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkachkatolickie wychowanie religijnekatolicka edukacja religijnawychowanie religijneedukacja religijnaszkołyparafierodzinaewangelizacjakatechizacjaduszpasterstwoopieka duszpasterskaedukacjawychowaniespołeczeństwoprzemiany społeczno-religijneCatholic religious upbringingCatholic religious educationreligious upbringingreligious educationschoolsparishesfamilyevangelizationcatechizationpastoral careministryeducationupbringingsocietysocio-religious changesKatolickie wychowanie religijne w kontekście aktualnych przemian społeczno-religijnych w PolsceCatholic religious education in the context of current socio-religious changes in PolandArticle