Die Bibel als Erste Erkenntnisquelle der Theologie
Data
2010
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Towarzystwo Naukowe KUL
Abstrakt
W artykule zostało postawione pytanie: czy Biblia jest najważniejszym źródłem teologicznego poznania, czy „pierwsza teologia”? Wydaje się, że w Biblii znajduje się implicite „pierwsza teologia” Kościoła. Jednakże, jak sądzi B. S. Childs, tekst kanoniczny, ostateczny, nie utożsamia się z ostatecznym znaczeniem tekstu. Teologia akademicka reflektuje nad słowem Bożym właśnie po to, by poznać jego ostateczne znaczenie. Jako „druga teologia” jest ona zależna od Biblii jako tekstu pisanego i interpretowanego w Kościele. Dlatego głównym zadaniem teologii jest wydobycie owego teologicznego pokładu w Biblii i skonstruowanie metody pozwalającej to czynić (G. Steins). Biblia sama nie wystarczy, lecz musi być odczytywana w zgodności z Tradycja Kościoła jako jednym z najważniejszych locus theologicus. Podejście filozoficzne jest ważnym locus adscripticius, jednakże nie jest w stanie pomóc teologicznej apologetyce ani nie może zbudować wiary Kościoła.
Opis
Artykuł w języku niemieckim. Streścił ks. Krzysztof Kaucha.
Słowa kluczowe
Bibel, Kanonischer Zugang, Erste Theologie, Bibelexegese, systematische Theologie, locus theologicus, Biblia, Pismo Święte, pierwsza teologia, podejście kanoniczne, egzegeza, egzegeza biblijna, teologia systematyczna, poznanie teologiczne, Kościół, tradycja, Kirche, Bible, first theology, canonical approach, exegesis, biblical exegesis, systematic theology, theological cognition, Church, tradition, teologia, theology
Cytowanie
Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii, 2010, T. 2 (57), s. 5-20.
Licencja
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland