Hiobs Weib in der Exegese der lateinischen Kirchenväter. Ein Beitrag zur patristischen Frauenforschung

Ładowanie...
Miniatura

Data

2007

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie

Abstrakt

Niektóre kierunki współczesnych teologii feministycznych oskarżają całą tradycję chrześcijańską a szczególnie Ojców Kościoła, o mizogynizm. Oskarżenia te nie zawsze bywają dostatecznie udokumentowane źródłowo, gdyż dotychczas nikt nie zadał sobie trudu przebadania wszystkich wątków kobiecych u wszystkich Ojców Kościoła. Niniejszy artykuł zamierza przebadać ewentualny mizogynizm Ojców w tym wąskim zakresie ich twórczości jakim jest egzegeza Job 2, 9. Żona Hioba wzywająca swojego męża do złorzeczenia Bogu jest z pewnością przykładem kobiety błądzącej, a sposób jej strofowania przez Ojców z pewnością zaświadczy o ich stosunku do kobiet jako takich. Po przedstawieniu współczesnego stanu badań dotyczących żony Hioba, zaprezentowane zostaną różne lekcje Job 2, 9 występujące w LXX, w Wulgacie oraz w tłumaczeniach współczesnych wraz z problematyką z tych różnic wynikającą. Następnie ukazane zostaną fragmenty na temat żony Hioba występujące w starotestamentalnym apokryfie Test amentum Hiobs - tekście znanym niektóiym Ojcom. Kolejno przedstawiona zostanie egzegeza Job 2, 9 występująca w pismach: Tertuliana, Cypriana z Kartaginy, Hilarego z Poitiers, Zenona z Werony, Ambrożego, Gaudentego z Brescii, Hieronima, Augustyną Wiktora z Wity, Kasjodora oraz Grzegorza Wielkiego. U prawie wszystkich tych autorów pojawiają się takie wspólne wątki jak: (1) dobra wola i miłość żony Hioba wykorzystana przez posługującego się nią szatana; (2) krótkowzroczność jej postępowania; (3) paralelizm kuszenia Hioba przez żonę i Adama przez Ewę; (4) symbolizm żony Hioba jako strony kuszącej w zmaganiach wszystkich wierzących. Oprócz jednej wypowiedzi Ambrożego, która padła w kontekście jego konfliktu z cesarzową Justyną żaden z wymienionych autorów nie przypisuje negatywnych walorów ani kobiecości żony Hioba ani kobiecości jako takiej. Natomiast Augustyn - jako jedyny odchodząc od androcentrycznej perspektywy pozostałych Ojców - empatycznie ukazuje położenie żony Hioba. Augustyn najprawdopodobniej wykorzystał w tym celu wcześniejszy tekst Bazylego Wielkiego, który w swym opisie żony Hioba posłużył się LXX i Testamentum Hiobs. Analiza patrystycznej egzegezy Job 2, 9 nie potwierdziła tezy o mizogynizmie Ojców Kościołą potwierdzając wszak androcentryzm ich teologicznego podejścia.

Opis

Artykuł w języku niemieckim. Zawiera tabele.

Słowa kluczowe

feminizm, teologia feministyczna, chrześcijaństwo, ojcowie Kościoła, mizoginizm, mizoginia, egzegeza, egzegeza biblijna, Biblia, Pismo Święte, Stary Testament, Księga Hioba, Hi 2, Hiob, żona Hioba, Testamentum Hiobs, apokryfy, teksty apokryficzne, patrystyka, feminism, feminist theology, Christianity, Church Fathers, misogyny, exegesis, biblical exegesis, Bible, Old Testament, Book of Job, Job, Job's wife, apocrypha, apocryphal texts, patristics, Feminismus, feministische Theologie, Christentum, Kirchenväter, Frauenfeindlichkeit, Exegese, Bibelexegese, Bibel, Altes Testament, Buch Hiob, Hiobs Frau, Apokryphen, Patristik, teologia, theology, feminologia, feminology, patrologia, patrology

Cytowanie

Analecta Cracoviensia, 2006-2007, t. 38-39, s. 195-229.

Licencja

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland