Recepcja nauczania Kościoła współczesnego na temat doświadczenia życiowego słuchaczy jako źródła homilii w przepowiadaniu niedzielnym dla dorosłych „Biblioteki Kaznodziejskiej” i „Współczesnej Ambony”

Ładowanie...
Miniatura

Data

2002

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

Abstrakt

The present article seeks to answer the question if the contemporary Church’s teaching about the listeners’ life experience is actually used as a source of homilies in Sunday preaching for adults in “Biblioteka Kaznodziejska” and “Współczesna Ambona”. The stated problem is solved by presenting first the Church’s directions concerning the subject, and then by analysing the question of their practical use in 405 homilies for adults in “Biblioteka Kaznodziejska” and in 219 homilies in “Współczesna Ambona”. The choice of source material was done at random, because of the considerable time range and the great number of homilies; however, the requirements of sociological research were met. Next, on the basis of the analysis of source materials an appraisal was made of reception of the contemporary Church’s teaching on the listeners life experience as a source of homilies; and finally homiletic postulates were formulated.

Opis

Tłumaczenie streszczenie / Translated by Tadeusz Karłowicz.

Słowa kluczowe

recepcja nauczania Kościoła współczesnego o homilii, homilia, doświadczenie życiowe słuchaczy, Magisterium Kościoła, doświadczenie, przepowiadanie, dorośli, Biblioteka Kaznodziejska, kaznodziejstwo, Kościół, współczesność, Współczesna Ambona, reception of the contemporary Church’s teaching on the homily, homily, listeners’ life experience, experience, preaching, adults, Church, present

Cytowanie

Roczniki Teologiczne, 2002, T. 49, z. 6, s. 111-128.

Licencja

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland