Die theologische Verbindlichkeit des Ökumenismusdekrets des II. Vatikanischen Konzils „Unitatis redintegratio”
Data
2007
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Abstrakt
Watykański kard. Walter Kasper w swoim artykule wskazuje współczesne trudności oraz nieporozumienia, które prowadzą do niesłusznego i pochopnego podważania teologicznej normatywności oraz doniosłości Dekretu o ekumenizmie Unitatis redintegratio – pomimo innej niż czterdzieści lat temu sytuacji ekumenicznej. Dokonuje się to – jego zdaniem – poprzez niesłuszną tendencję akcentowania przede wszystkim tylko „pastoralnego i dyscyplinarnego znaczenia” tego dokumentu II Soboru Watykańskiego. Dlatego też jego refleksje zmierzają do ukazania najpierw specyficznej „hermeneutyki Unitatis redintegratio” w perspektywie wszystkich dokumentów soborowych, która prowadzi do właściwej oceny doniosłości jego „teologicznej normatywności” i którą podkreśla wreszcie merytoryczna – a więc jego „treściowa interpretacja” Oddzielny tekst na temat ekumenizmu należy rozpatrywać w kontekście całościowej doniosłości wszystkich dokumentów soborowych. Nie należy koncentrować zbytniej uwagi na podziale tych dokumentów na trzy charakterystyczne grupy: konstytucje, dekrety, deklaracje. Nie można ich traktować wyłącznie autonomicznie. Wszystkie te teksty domagają się bowiem interpretacji komplementarnej. I tak np. nie jest możliwa właściwa interpretacja teologiczna Unitatis redintegratio bez jego odniesienia oraz powiązania z Lumen gentium – i odwrotnie. Całościowe i komplementarne odczytywanie wszystkich tekstów Drugiego Soboru Watykańskiego pozwala dostrzec właściwą „normatywność teologiczną” również i soborowego Dekretu o ekumenizmie. Teologiczna interpretacja Unitatis redintegratio nie może się ograniczyć tylko do „wybiórczego” i „wyizolowanego” traktowania poszczególnych stwierdzeń tego dokumentu. Musi ona odznaczać się podejściem „treściowym” – a więc przede wszystkim merytorycznym, a nie tylko formalnym. Prefekt watykańskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan akcentuje w tym miejscu szczególnie interpretację historyczną (1) i interpretację „w świetle Tradycji” (2) oraz „znaczenie recepcji soborowej” (3). Przestrzega przy tym, aby takiego podejścia nie traktować jako swoistego „kompromisu”; nie każdy bowiem kompromis musi być „niewłaściwym kompromisem” (dosłownie: ein „fauler Kompromiss”). Reasumując Autor stwierdza, „że na przestrzeni ostatnich 40 lat dokonała się recepcja Unitatis redintegratio zarówno ze strony autentycznego magisterium eklezjalnego, jak i ze strony sensus fidelium” Tym samym Dekret ten przyczynił się do coraz bardziej dojrzałej „świadomości ekumenicznej” Jest „to proces”, który chociaż nie jest wolny od pewnych „wzlotów i upadków”, to wszakże – dzięki Duchowi Świętemu – odznacza się „wieloma pełnymi nadziei aspektami” pozytywnymi. To właśnie winno być dla nas nadal w dalszym ciągu bodźcem do swoistej „odwagi oraz fantazji” – zarówno w recepcji teologicznej, jak i praktycznej, soborowego Dekretu o ekumenizmie.
Opis
Artykuł w języku niemieckim. Streścił ks. Stanisław Józef Koza.
Słowa kluczowe
normatywność, normatywność teologiczna, sobór, sobór watykański II, Dekret o ekumenizmie, hermeneutyka, Unitatis redintegratio, hermeneutyka Unitatis redintegratio, normatywność Dekretu o ekumenizmie, ekumenizm, teologia, teologia ekumeniczna, dokumenty Kościoła, normativity, theological normativity, council, Second Vatican Council, Vatican II, hermeneutics, hermeneutics of the Unitatis redintegratio, normativity of the Decree on Ecumenism, Decree on Ecumenism, ecumenism, theology, ecumenical theology, II. Vatikanische Konzil, Dekret über den Ökumenismus, Hermeneutik von Unitatis redintegratio, Verbindlichkeit des Ökumenismusdekrets, Ökumenismus
Cytowanie
Roczniki Teologiczne, 2006-2007, T. 53-54, z. 7, s. 9-19.
Licencja
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland