Sprawności moralne w wychowaniu wobec wyzwań współczesnej polityki
Ładowanie...
Data
2016
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Abstrakt
Celem powyższego opracowania było przedstawienie zależności zachodzących pomiędzy wychowaniem do wartości moralnych a celami osiąganymi polityce. Autor omawia koncepcje polityki i wychowania przyjęte przez Arystotelesa, św. Tomasza z Akwinu i św. Katarzynę ze Sieny. Na ich podstawie analizuje, w jaki sposób usprawnianie cnót w człowieku wpływa na jego życie codzienne, podejmowane wybory, na życie społeczne i zaangażowanie polityczne. Omówione zostały cztery cnoty kardynalne w ujęciu św. Tomasza z Akwinu. Dokonano próby wyjaśnienia, jakie jest ich znaczenie w osiąganiu przez osobę dojrzałości moralnej. Autor wskazał, jak ważne są predyspozycje moralne osób obejmujących i sprawujących władzę. Odnosi się też do aktualnej sytuacji w szkołach, do programów wychowawczych i perspektyw dla kształcenia młodego człowieka, który jako obywatel będzie musiał odnaleźć się we współczesnym świecie. Na podstawie dokonanej analizy wskazano cechy dobrego obywatela i polityka. Od prawości rządzących w znacznej mierze zależy bowiem dobrostan państwa i jego obywateli.
The purpose of this study was to present the relationships between education in moral values and the objectives achieved by policy. The author discusses the concepts of politics and education adopted by Aristotle, St. Thomas Aquinas and St. Catherine of Siena. On that basis he analyzes how the improvement of virtues affects our daily life, choices, social life and political engagement. The four cardinal virtues in terms of St. Thomas Aquinas have been discussed. It has been attempted to explain their importance in achieving moral maturity. The author pointed out the importance of moral predispositions of those involved in power. It also refers to the current situation in schools with all educational programs and prospects for education of young people who as citizens are to find themselves in the modern world. On the basis of the analysis the qualities of a good citizen and a politician have been indicated. The nation’s welfare is based on the righteousness of a ruler.
The purpose of this study was to present the relationships between education in moral values and the objectives achieved by policy. The author discusses the concepts of politics and education adopted by Aristotle, St. Thomas Aquinas and St. Catherine of Siena. On that basis he analyzes how the improvement of virtues affects our daily life, choices, social life and political engagement. The four cardinal virtues in terms of St. Thomas Aquinas have been discussed. It has been attempted to explain their importance in achieving moral maturity. The author pointed out the importance of moral predispositions of those involved in power. It also refers to the current situation in schools with all educational programs and prospects for education of young people who as citizens are to find themselves in the modern world. On the basis of the analysis the qualities of a good citizen and a politician have been indicated. The nation’s welfare is based on the righteousness of a ruler.
Opis
Słowa kluczowe
sprawności moralne, cnoty, cele wychowawcze, cele polityczne, polityka, moralność, wychowanie, wyzwanie, współczesność, koncepcje polityki, koncepcje wychowania, Arystoteles, Tomasz z Akwinu, Katarzyna ze Sieny, władza, moral efficiency, virtues, educational objectives, political objectives, politics, morality, upbringing, challenge, present, policy concepts, concepts of upbringing, Aristotle, Thomas Aquinas, Catherine of Siena, authority, power, doktorzy Kościoła, Doctors of the Church
Cytowanie
Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2016, nr 23, s. 231-243.
Licencja
Attribution-ShareAlike 3.0 Poland