Wyznanie wiary w muzyce liturgicznej Kościoła w ujęciu Benedykta XVI (Josepha Ratzingera)

Ładowanie...
Miniatura

Data

2013

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Uniwersytet Szczeciński

Abstrakt

Joseph Ratzinger przekonuje, iż muzyka zajmuje znaczące miejsce w liturgii Kościoła, a tym samym w Jego wyznaniu wiary. Samą liturgię opisuje priorytetowo kategorią przejścia, podkreślając bezustanne uobecnianie w niej kosmicznego wydarzenia Paschy Pana oraz osobistego samoprzekraczania siebie, które ona implikuje. Śpiew i muzyka stanowią centralną oś tego procesu. Jako nieodzowny element credo towarzyszą Wspólnocie uczniów Chrystusa od czasów synagogi. Do dziś Psalmy są punktem odniesienia dla treści i formy muzyki liturgicznej, chociaż na przestrzeni wieków ową dziedzinę działalności eklezjalnej dotykały rozmaite wypaczenia. Papież senior, omawiając współczesne tego typu zjawiska, przedstawia dwa skrajne podejścia, które nazywa purytańskim funkcjonalizmem (charakteryzuje je zredukowanie muzyki do jej najprostszych form w celu jak największego zaktywizowania wiernych) oraz funkcjonalizmem dostosowania (występuje tu dbałość o wysoką jakość utworów, lecz z zerwaniem więzi z wymogami liturgii). Historyczne sięgają one czasów Ojców Kościoła. Złoty środek w tej kwestii stanowi zaaplikowanie do muzyki należycie zinterpretowanego dogmatu chalcedońskiego. Ostatecznie jej celem jest oddanie chwały Bogu w wierze przez żywe spotkanie Ducha Pana i dialog w Nim, czyli uduchowienie w Miłości.

Joseph Ratzinger argues that music has a significant place in the liturgy of the Church, and thus in the profession of faith. He describes the liturgy using, above all, the term of transition: highlighting a continual re-presentation of the cosmic event of the Passover of the Lord and the personal self-transition, which influences lives of the participants. Singing and music are central axis of the process mentioned and as essential elements of the creed have accompanied the Community of Christ’s disciples since the synagogue period. To date, the Psalms are a reference point for the content and form of liturgical music, although over the centuries that area of church activity has been affected by various negative factors. Pope Emeritus, discussing contemporary problems in this case, presents two extreme approaches: he calls them the puritanical functionalism and the functionalism of adjustment. From the historical point of view they have their roots in the times of the Church Fathers. The only way to solve that kind of polarization is to apply a well interpreted dogma of Chalcedon to liturgical music. Finally, its aim is to worship God through the dialogue of love with the Holy Spirit.

Opis

Słowa kluczowe

Jezus Chrystus, muzyka, liturgia, wiara, Pascha, przejście, psalmy, purytanizm, ikonoklazm, sobór chalcedoński, świątynia, synagoga, uczta, wesele, ojcowie Kościoła, gnoza, kosmos, egzystencja, uduchowienie, Duch Święty, Księga Psalmów, Stary Testament, Biblia, Pismo Święte, Jesus Christ, music, liturgy, faith, Passover, transition, psalms, puritanism, iconoclasm, Council of Chalcedon, council, sobór, temple, sanctuary, sanktuarium, synagogue, feast, wedding, ślub, Church Fathers, patrology, patristics, patrologia, patrystyka, gnosis, cosmos, existence, spiritualization, Holy Spirit, Book of Psalms, Old Testament, Bible, wyznanie wiary, confession of faith, muzyka liturgiczna, liturgical music, Kościół, Church, Benedict XVI, Benedykt XVI, Joseph Ratzinger, popes, clergy, priesthood, papieże, kapłani, duchowieństwo, teologia, theology

Cytowanie

Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2013, nr 20, s. 255-264.

Licencja

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland