Les tendances humanistes dans la philosophie polonaise aux XVe et XVIe siecles
Data
1999
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Towarzystwo Naukowe KUL
Abstrakt
Narodzinom humanizmu w kulturze polskiej poświęcono wiele studiów. W artykule skoncentrowano się na ukazaniu zmian w nauczaniu filozofii na Uniwersytecie Krakowskim od końca wieku XV do połowy wieku XVI. W wieku XV oraz w pierwszym dwudziestoleciu XVI wieku można mówić o pokojowej koegzystencji scholastyki i humanizmu na krakowskiej uczelni. Domeną ówczesnych scholastyków była logika i filozofia przyrody. Uniwersyteccy zwolennicy litterae humaniores interesowali się głównie gramatyką, retoryką, epistolografią i poezją. Studia literackie i scholastyczne nie były traktowane jako konkurencyjne systemy nauczania. Dopiero od połowy lat dwudziestych XVI w. zaczynają pojawiać się oznaki wyraźnych konfliktów między zwolennikami wykształcenia scholastycznego i humanistycznego. Humanizm stopniowo przybierał postać określonej doktryny z własną, różną od scholastycznej, koncepcją uprawiania filozofii. Tej znaczącej ewolucji humanizmu towarzyszył proces stagnacji scholastyki. Postępujący proces recepcji literatury starożytnej oraz wpływ twórczości zagranicznych humanistów – przede wszystkim Erazma z Rotterdamu – powodował zmianę poglądów na temat tego, co jest w kulturze ważne. Skutki owego przewartościowania nie były dla filozofii jednoznacznie korzystne. Filozoficzny praktycyzm humanistów łatwo skłaniał do lekceważenia ściśle poznawczych zadań filozofii.
Opis
Artykuł w języku francuskim.
Słowa kluczowe
filozofia, philosophy, historia filozofii, history of philosophy, historia, history, XV w., XVI w., Polska, Poland, humanizm, humanism, scholastyka, scholasticism, nauczanie filozofii, teaching of philosophy, Uniwersytet Krakowski, University of Cracow, uniwersytety, universities
Cytowanie
Roczniki Filozoficzne, 1999, T. 47, z. 2, s. 69-75.
Licencja
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland