«Figli della promessa» in „Veronense” e „Gelasianum vetus”

Ładowanie...
Miniatura

Data

2011

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Towarzystwo Naukowe KUL

Abstrakt

Starożytna euchologia Kościoła rzymskiego często jest nazywana źródłem dla lex credendi. Na tym metodologicznym fundamencie, u którego początku leży słynne powiedzenie Prospera z Akwitanii legem credendi lex statuat supplicandi, możemy nie tylko oprzeć nasze badania nad zawartością semantyczną i liturgiczną modlitw Kościoła, ale także wyprowadza z nich przesłania o charakterze uniwersalnym. Autor przedstawia analizę liturgiczno-teologiczną wyrażenia filii promissionis, które znajduje w dwóch starożytnych sakramentarzach: Veronense i Gelasianum Vetus. Wyrażenie filii promissionis ukazuje w badanym repertorium euchologicznym fakt przyjęcia (a nawet przejęcia) przez chrześcijan, lud Nowego Przymierza, tytułu typowo starotestamentalnego, należącego dotąd do Izraela. Dokonuje się to na podstawie nie decyzji nowego Ludu Wybranego, ale na podstawie działania Boga, który realizuje nowe Przymierze w Chrystusie. Studium niniejsze jest opracowaniem i nową redakcją niektórych fragmentów dysertacji doktorskiej autora, w której temat Bożej obietnicy był częścią szerszej problematyki, dotyczącej adoptio divina.

Opis

Artykuł w języku włoskim. Streścił ks. Dominik Ostrowski.

Słowa kluczowe

Sacramentarium Veronense, Sacramentarium Gelasianum Vetus, eucologia, filii promissionis, figli della promessa, figliolanza divina, promessa, salvezza, Chiesa, euchologia, dzieci obietnicy, dziecięctwo Boże, obietnica, zbawienie, Kościół, euchology, children of the promise, divine sonship, promise, salvation, Church, teologia, theology

Cytowanie

Roczniki Liturgiczno-Homiletyczne, 2011, T. 2 (58), s. 87-99.

Licencja

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland