Miłość jako „zdecydowana wola wzajemnej promocji osób”

Ładowanie...
Miniatura

Data

1996

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Instytut Teologiczny w Tarnowie

Abstrakt

The paper is concerned with the meaning of the love. Author presents the theory of love by French personalist – Maurice Nedoncelle (†1976), according whom love is “decided will of mutual promotion of the persons.” It is scientifically and practically useful to distinguish three levels of love – as biological need (sex), as feeling-sentiment (eros), and as spiritual sacrifice (agape, caritas).

Opis

Słowa kluczowe

psychologia, problem miłości, trzy rozumienia miłości, trzy poziomy miłości, uczucia, seksualność, poświęcenie, oddanie, agape, caritas, miłość duchowa, miłość cielesna, miłość emocjonalna, eros, sex, miłość, psychology, problem of love, three understandings of love, three levels of love, feelings, sexuality, sacrifice, commitment, spiritual love, carnal love, emotional love, love, wola, will

Cytowanie

Tarnowskie Studia Teologiczne, 1995-1996, T. 14, s. 87-100.

Licencja

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland