Examining teachers’ perceptions about specific characteristics of twice exceptional students
Data
2014
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie
Abstrakt
The teachers meet a gifted child with a learning disability, a twice-exceptional student, during his or her career. In Slovenia there has not yet been carried out a research, which would examine teachers’ perceptions about this group of twice-exceptional students. In this qualitative research we interviewed teachers who have experience in teaching twice- exceptional students. We were interested in which characteristics of twice exceptional students were most commonly described by teachers. Also we were interested in examining if the teachers descriptions focus more on student’s strengths or weaknesses. Participating teachers are able to recognize mostly emotional and social characteristics of twice exceptional students.
Podczas swojej pracy zawodowej nauczyciele spotykają rozwinięte intelektualnie dzieci, u których występuje jakaś forma niepełnosprawności. W Słowenii nie przeprowadzono jeszcze badań, które wykazałyby, jakie jest postrzeganie przez nauczycieli tych grup uczniów. W jakościowym badaniu przeprowadzono wywiad z nauczycielami, którzy mieli doświadczenie w pracy z takimi uczniami. Punktem zainteresowania były te cechy uczniów, które nauczyciele uważają za najczęściej się powtarzające. W badaniu skoncentrowano się także na odpowiedzi na pytanie, czy opis dokonany przez nauczycieli skupia się na mocnych stronach uczniów czy słabych. Nauczyciele poddani badaniu potrafili rozpoznać większość emocjonalnych i społecznych cech uczniów.
Podczas swojej pracy zawodowej nauczyciele spotykają rozwinięte intelektualnie dzieci, u których występuje jakaś forma niepełnosprawności. W Słowenii nie przeprowadzono jeszcze badań, które wykazałyby, jakie jest postrzeganie przez nauczycieli tych grup uczniów. W jakościowym badaniu przeprowadzono wywiad z nauczycielami, którzy mieli doświadczenie w pracy z takimi uczniami. Punktem zainteresowania były te cechy uczniów, które nauczyciele uważają za najczęściej się powtarzające. W badaniu skoncentrowano się także na odpowiedzi na pytanie, czy opis dokonany przez nauczycieli skupia się na mocnych stronach uczniów czy słabych. Nauczyciele poddani badaniu potrafili rozpoznać większość emocjonalnych i społecznych cech uczniów.
Opis
Artykuł w języku angielskim. Zawiera tabele.
Słowa kluczowe
education, teachers, students, disability, learning disabilities, twice exceptional, outstanding students, characteristics, developmental disorder of school skills, edukacja, nauczyciele, uczniowie, niepełnosprawność, zaburzenia uczenia się, wybitni uczniowie, charakterystyka, zaburzenie rozwojowe umiejętności szkolnych
Cytowanie
Analecta Cracoviensia, 2014, T. 46, s. 255-277.
Licencja
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland