Teologiczna podstawa wizerunków Bogurodzicy z Dzieciątkiem – ikona bizantyjska, ruska i bałkańska
Ładowanie...
Data
2011
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie
Abstrakt
The article explains the theology of icons depicting the Mother of God with the Child and update these three basic types of iconographie. The development of Marian iconography followed the Ephesian council (431), when finally established dogma of the divine motherhood of Mary and identified her as the Theotokos. In different cultures, a number of variants of the icons. In the culture of the Byzantine character usually depicted statically and frontally. While in the Balkans is characterized by dynamic movement of the Child. Images of Mary are always Christocentric, and indicate the dogma of the Incarnation of the Son of God.
Opis
Słowa kluczowe
ikonografia, sztuka bizantyńska, Bogurodzica, teologia, Wcielenie, hodegetria, ikony typu Glykofilusa, wizerunki Maryi, ikona, ikona Maryi, sztuka, sztuka sakralna, sztuka religijna, ikona bizantyjska, ikona ruska, ikona bałkańska, teologiczna podstawa wizerunków Maryi, wizerunki Bogurodzicy z Dzieciątkiem, iconography, Byzantine art, Mother of God, theology, Incarnation, images of Mary, icon, icon of Mary, art, sacred art, religious art, Byzantine icon, Russian icon, Balkan icon, theological basis of images of Mary, images of Mother of God and Child, Jezus Chrystus, Jesus Christ, Syn Boży, Son of God, Theotokos, teologia ikony, theology of icon
Cytowanie
Tarnowskie Studia Teologiczne, 2011, T. 30, cz. 2, s. 13-37.
Licencja
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland