Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w „De catechizandis rudibus” św. Augustyna
Data
2016
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego
Abstrakt
Celem artykułu jest zbadanie aktualności postulatów wychowawczych św. Augustyna, przedstawionych w rozprawie De catechizandis rudibus, napisanej około 400 r. W pierwszych dwóch częściach rozważań autor dokonał prezentacji metateoretycznych i teoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej. Założenia te opracował Zespół Pedagogiki Chrześcijańskiej PAN w 2004 r. W części trzeciej założenia te zostały zrekonstruowane na podstawie postulatów wychowawczych zawartych w De catechizandis rudibus. Podejmowane przez św. Augustyna kwestie: otwarcia na dialog ze światem współczesnym, braku autorytaryzmu w wychowaniu oraz uwzględnienia wolnego wyboru wychowanka, realistycznej wizji świata i Kościoła, podmiotowości wszystkich uczestników relacji wychowawczej, integralności wychowania, a także wychowawczej (a nie jedynie moralizatorskiej) funkcji Biblii wpisują się w zagadnienia współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej.
The purpose of this article is to prove the topicality of Saint Augustine’s educational postulates presented in the De catechizandis rudibus thesis written around year 400. The first two sections of these deliberations present metatheoretical and theoretical assumptions of contemporary Christian pedagogy. The assumptions were developed by the Polish Academy of Science Christian Pedagogy Team in 2004. The third section reconstructs the assumptions based on the educational postulates contained in De catechizandis rudibus. The issues discussed by Saint Augustine: opening to a dialogue with the contemporary world; absence of authoritarianism in education and allowing for the disciple’s free choice; realistic visions of the world and of the Church; subjectivity of all the participants in the educational relationship; integrity of education and educational (and not only moralizing) function of the Bible are inherent in the issues of contemporary Christian pedagogy.
The purpose of this article is to prove the topicality of Saint Augustine’s educational postulates presented in the De catechizandis rudibus thesis written around year 400. The first two sections of these deliberations present metatheoretical and theoretical assumptions of contemporary Christian pedagogy. The assumptions were developed by the Polish Academy of Science Christian Pedagogy Team in 2004. The third section reconstructs the assumptions based on the educational postulates contained in De catechizandis rudibus. The issues discussed by Saint Augustine: opening to a dialogue with the contemporary world; absence of authoritarianism in education and allowing for the disciple’s free choice; realistic visions of the world and of the Church; subjectivity of all the participants in the educational relationship; integrity of education and educational (and not only moralizing) function of the Bible are inherent in the issues of contemporary Christian pedagogy.
Opis
Słowa kluczowe
Augustyn z Hippony, ojcowie Kościoła, doktorzy Kościoła, pedagogika chrześcijańska, pedagogika, chrześcijaństwo, De catechizandis rudibus, wychowanie integralne, wychowanie, wychowankowie, współczesna pedagogika chrześcijańska, założenia metateoretyczne współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej, założenia teoretyczne współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej, Augustine of Hippo, Church Fathers, Doctors of the Church, Christian pedagogy, pedagogy, Christianity, integral upbringing, upbringing, contemporary Christian pedagogy, metatheoretical assumptions of contemporary Christian pedagogy, theoretical assumptions of contemporary Christian pedagogy, disciples, disciple’s subjectivity, podmiotowość wychowanka, postulaty wychowawcze, educational demands, postulaty wychowawcze Augustyna z Hippony, Augustine of Hippo's educational demands
Cytowanie
Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2016, T. 36, nr 1, s. 227-249.
Licencja
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland