W kierunku teologicznej integracji osoby i posłania
Data
2016
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Pallottinum
Abstrakt
This rough draft attempts to define or redefine theologically the person in terms of sending, which draws the subject to both its sacramental structure and individual form. Men, after the original sin, begin their new way of „dramatic-dialectic existence” as „corporeal-spiritual subjects” A free choice and election of God creates a „theological subject” („nation”). The key point of a person-making process is the „Trinitarian-Christological Revolution” God the Father through the mission of Jesus Christ and of the Holy Spirit, calls for conversion in order that a theological and corporeal-spiritual subject may become a „theological person” which forms Jesus’ Body, a „theological-collective person” of the Church. The individual person-making form in the Church can go towards a „theological-communional person” (marriage and family), a „theological-hierarchical person” (holy orders) or a „theological-consecrated person” (act of consecration). The eschatological completion is the final resurrection and a new way of existence of the saved as „theological-doxological persons” The person-forming miracle points to both acting Trinity and co-working man.
Zaprezentowany tutaj szkic próbuje zdefiniować lub przedefiniować teologicznie osobę pod względem powołania, która przyciąga podmiot zarówno do jego struktury sakramentalnej, jak i indywidualnej formy. Ludzie, po grzechu pierworodnym, rozpoczynają swoją nową drogę „dramatycznej egzystencji dialektycznej” jako „przedmioty cielesno-duchowe” Wolny wybór i wybór Boga tworzy „podmiot teologiczny” („naród”). Kluczowym punktem procesu personalnego jest „rewolucja trynitarno-chrystologiczna” Bóg Ojciec przez misję Jezusa Chrystusa i Ducha Świętego, wzywa do nawrócenia, aby przedmiot teologiczny i cielesno-duchowy stał się „osobą teologiczną”, która formuje Ciało Jezusa, „teologiczno-kolektywną osobę” Kościół. Indywidualna forma personalna w Kościele może iść w kierunku „osoby teologiczno-komunalnej” (małżeństwo i rodzina), „osoba teologiczno- -hierarchiczna” (święcenia kapłańskie) lub „osoba konsekrowana teologicznie” (akt poświęcenia). Eschatologiczne ukończenie jest ostatecznym zmartwychwstaniem i nowym sposobem istnienia zbawionych jako „osoby teologiczno-doksologiczne”. Cud tworzący osobę wskazuje zarówno na działanie Trójcy Świętej, jak i na współdziałającego człowieka.
Zaprezentowany tutaj szkic próbuje zdefiniować lub przedefiniować teologicznie osobę pod względem powołania, która przyciąga podmiot zarówno do jego struktury sakramentalnej, jak i indywidualnej formy. Ludzie, po grzechu pierworodnym, rozpoczynają swoją nową drogę „dramatycznej egzystencji dialektycznej” jako „przedmioty cielesno-duchowe” Wolny wybór i wybór Boga tworzy „podmiot teologiczny” („naród”). Kluczowym punktem procesu personalnego jest „rewolucja trynitarno-chrystologiczna” Bóg Ojciec przez misję Jezusa Chrystusa i Ducha Świętego, wzywa do nawrócenia, aby przedmiot teologiczny i cielesno-duchowy stał się „osobą teologiczną”, która formuje Ciało Jezusa, „teologiczno-kolektywną osobę” Kościół. Indywidualna forma personalna w Kościele może iść w kierunku „osoby teologiczno-komunalnej” (małżeństwo i rodzina), „osoba teologiczno- -hierarchiczna” (święcenia kapłańskie) lub „osoba konsekrowana teologicznie” (akt poświęcenia). Eschatologiczne ukończenie jest ostatecznym zmartwychwstaniem i nowym sposobem istnienia zbawionych jako „osoby teologiczno-doksologiczne”. Cud tworzący osobę wskazuje zarówno na działanie Trójcy Świętej, jak i na współdziałającego człowieka.
Opis
Słowa kluczowe
Trójca Święta, Kościół, osoba, posłanie, sakramenty, Holy Trinity, Church, person, sending, sacraments, teologia, theology, posłannictwo, mission
Cytowanie
Communio, 2016, R. 36, nr 3 (195), s. 53-66.
Licencja
Attribution-ShareAlike 3.0 Poland