Eschatologia i utopia
Ładowanie...
Data
2019
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Pallottinum
Abstrakt
For Joseph Ratzinger, the reference to truth and intellect as Logos is crucial to understanding the issue of faith. Intellect is expanded by faith so that it goes beyond the narrow framework of empiricism. Rationality protects the faith against the dangerous expectation that historical problems will resolve themselves in eschaton or in the 1000-year-old kingdom of the „messiah” pulled to the ground by specific political measures. The author pointed out that many people oppose utopia and eschatology. There is a danger that one can understand a utopia as a rational construction of an optimal community institution, enabling a happy life that is kept as a critical mirror for existing irregularities, and treat eschatology as the end of all difficulties of the world’s end. But then we receive extreme opposition. Ratzinger suggests recognizing that eschatology is an application of the Greek search for logos and a desire for understanding (philosophy) of whole of the world to the revealed Christian faith. Then the concepts of „utopia” and „eschatology” complement one another. For the retired Pope, eschatology is a message of faith: on the basis of the confession of the Resurrection of Jesus Christ, it will herald of the resurrection of the dead, eternal life and the kingdom of God. The future is the Christ and His glorious resurrection, reminds Ratzinger in the face of many earthly utopias.
Dla Josepha Ratzingera odwołanie do prawdy i rozumu jako Logosu jest kluczowe dla zrozumienia zagadnienia wiary. Rozum jest poszerzony dzięki wierze tak, iż wykracza poza ciasne ramy empirii. Racjonalność zabezpiecza wiarę przed niebezpiecznym oczekiwaniem, że problemy historyczne rozwiążą się same w eschatonie albo w 1000-letnim królestwie „mesjasza” ściągniętym na ziemię przez specyficzne posunięcia polityczne. Autor zaznaczył, że wielu ludzi przeciwstawia utopię i eschatologię. Istnieje niebezpieczeństwo, że można rozumieć utopię jako racjonalną konstrukcję optymalnej instytucji wspólnoty, umożliwiającej szczęśliwe życie, która trzymana jest jako krytyczne lustro dla istniejących nieprawidłowości, a eschatologię traktować jako koniec wszelkich trudności u kresu świata. Ale wtedy otrzymujemy skrajne przeciwstawienie. Ratzinger proponuje uznać, że eschatologia jest zastosowaniem greckiego poszukiwania logosu i chęci zrozumienia (filozofii) całości świata do objawionej wiary chrześcijańskiej. Wtedy pojęcia „utopii” i „eschatologii” wzajemnie się uzupełniają. Dla emerytowanego papieża eschatologia jest przesłaniem wiary: na gruncie wyznania Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa zapowiada ono zmartwychwstanie umarłych, wieczne życie i królestwo Boże. Przyszłością jest Chrystus i Jego chwalebne zmartwychwstanie, przypomina Ratzinger wobec licznych ziemskich utopii.
Dla Josepha Ratzingera odwołanie do prawdy i rozumu jako Logosu jest kluczowe dla zrozumienia zagadnienia wiary. Rozum jest poszerzony dzięki wierze tak, iż wykracza poza ciasne ramy empirii. Racjonalność zabezpiecza wiarę przed niebezpiecznym oczekiwaniem, że problemy historyczne rozwiążą się same w eschatonie albo w 1000-letnim królestwie „mesjasza” ściągniętym na ziemię przez specyficzne posunięcia polityczne. Autor zaznaczył, że wielu ludzi przeciwstawia utopię i eschatologię. Istnieje niebezpieczeństwo, że można rozumieć utopię jako racjonalną konstrukcję optymalnej instytucji wspólnoty, umożliwiającej szczęśliwe życie, która trzymana jest jako krytyczne lustro dla istniejących nieprawidłowości, a eschatologię traktować jako koniec wszelkich trudności u kresu świata. Ale wtedy otrzymujemy skrajne przeciwstawienie. Ratzinger proponuje uznać, że eschatologia jest zastosowaniem greckiego poszukiwania logosu i chęci zrozumienia (filozofii) całości świata do objawionej wiary chrześcijańskiej. Wtedy pojęcia „utopii” i „eschatologii” wzajemnie się uzupełniają. Dla emerytowanego papieża eschatologia jest przesłaniem wiary: na gruncie wyznania Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa zapowiada ono zmartwychwstanie umarłych, wieczne życie i królestwo Boże. Przyszłością jest Chrystus i Jego chwalebne zmartwychwstanie, przypomina Ratzinger wobec licznych ziemskich utopii.
Opis
Słowa kluczowe
eschatologia, utopia, teleologia, chiliazm, filozofia, civitas, ewolucja, eschatology, teleology, chiliasm, philosophy, evolution
Cytowanie
Communio, 2018, R. 38, nr 3-4 (203-204), s. 5-25.
Licencja
Attribution-ShareAlike 3.0 Poland