Perykopa o nawróconym na krzyżu złoczyńcy (Łk 23, 40–43) w świetle Łukaszowej nauki o miłosierdziu
Ładowanie...
Data
2020
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II
Abstrakt
Choć wszyscy czterej ewangeliści opowiadają o dwóch złoczyńcach ukrzyżowanych wraz z Jezusem, to jednak tylko Łukasz podaje rozmowę ukrzyżowanego Jezusa z jednym z nich. Obiecuje mu, że jeszcze tego samego dnia („dzisiaj”) znajdzie się z Nim w raju. W ten sposób nawrócony złoczyńca zostaje ukazany jako pierwszy człowiek, który otrzymuje zbawienie od umierającego Jezusa. W kontekście całej Ewangelii Łukaszowej jest on bardzo ważnym przykładem Bożego miłosierdzia, które uwidacznia się w zbawieniu.
Although all the Evangelists speak about the two criminals crucified with Jesus, it is only Luke’s Gospel to describe the dialog of crucified Jesus with so-called good malefactor. Jesus is promising him to go today to Paradise. In this way the converted malefactor is the first man saved by the crucified Lord. In the whole Lucan Gospel he is a very important example of the divine mercy visible in the salvation.
Although all the Evangelists speak about the two criminals crucified with Jesus, it is only Luke’s Gospel to describe the dialog of crucified Jesus with so-called good malefactor. Jesus is promising him to go today to Paradise. In this way the converted malefactor is the first man saved by the crucified Lord. In the whole Lucan Gospel he is a very important example of the divine mercy visible in the salvation.
Opis
Słowa kluczowe
κακοῦργος, złoczyńca, dziś, raj, perykopa, Łk 23, Biblia, Pismo Święte, Nowy Testament, Ewangelia, Ewangelia według św. Łukasza, miłosierdzie, krzyż, zbawienie, malefactor, today, paradise, Bible, New Testament, gospel, Gospel of Luke, mercy, cross, salvation
Cytowanie
Polonia Sacra, 2020, R. 24, Nr 1 (59), s. 19-29.
Licencja
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland