Reconciliation and ecclesiology of Sister Churches

Ładowanie...
Miniatura

Data

1995

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

Abstrakt

Artykuł jest tekstem referatu wygłoszonego przez autora na wspólnym (szóstym z kolei) posiedzeniu Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) i Konferencji Kościołów Europejskich (KEK), które odbyło się w dniach 11 do 14 maja 1995 r. w Asyżu; obradowano nad przygotowaniami do II Europejskiego Zgromadzenia Ekumenicznego pod hasłem „Pojednanie: Boży dar i źródło życia” Autor szkicuje we wprowadzeniu aktualną sytuację eklezjalną, zwłaszcza w Europie Środkowej i Wschodniej, jako pewnego rodzaju „zimę ekumenii” Odnosi się to przede wszystkim do napiętych stosunków pomiędzy Kościołem rzymskokatolickim a Kościołami prawosławnymi. W tej sytuacji Dokument z Balamand (1993) Wspólnej Komisji Międzynarodowej do spraw teologicznego dialogu rzymskokatolicko-prawosławnego może stanowić swoisty instrument intereklezjalnej i ekumenicznej mediacji. W świetle tego dokumentu autor podejmuje interesującą próbę ukazania problemu eklezjalnego pojednania i przebaczenia z punktu widzenia eklezjologii Kościołów siostrzanych oraz z uwzględnieniem biblijnych idei kenozy i miłosierdzia. Całość swoich refleksji ujmuje autor w siedem podstawowych punktów. Trwały podział Kościoła Jezusa Chrystusa kończącego się tysiąclecia uświadamia nam, że znajdujemy się w „labiryncie przeszłej, oziębłej miłości” (patriarcha Bartholomaios), stąd też konieczność pojednania i pokojowej koegzystencji Kościołów staje się niejako nakazem chwili (I). W obecnym czasie pełen nadziei proces pojednania obu Kościołów stanął pod dużym znakiem zapytania, pomimo odkrywania na nowo świadomości pierwotnej wspólnoty eklezjalnej „Kościołów siostrzanych” Do tego dochodzą jeszcze współczesne trudności, związane z funkcjonowaniem i interpretacją tej charakterystycznej kategorii eklezjologicznej (II). Ontologia Kościołów siostrzanych zawiera w sobie żywą świadomość fundamentalnego przekonania, iż mury eklezjalnego podziału „nie sięgają nieba” (III). Opierając się właśnie na tej pierwotnej ontologii, można z nadzieją podejmować wysiłek pojednania międzykościelnego i pielęgnować etos miłosierdzia (IV). Tego rodzaju swoista szkoła ekumenii uczy nas wszystkich, jak odkrywać bardziej otwartą i mądrzejszą tożsamość przynależności do Chrystusa, jak posługiwać się biblijnym „językiem kenozy i przebaczenia” (V). Bez przebaczenia nie ma trwałego pojednania; kiedy wszakże nastąpi pojednanie między ludźmi, wówczas i w niebie zapanuje więcej radości (VI). Swoje rozważania autor zamyka swoistym „orędziem Ducha Świętego”, kierowanym do Kościołów w dobie obecnej.

Opis

Artykuł w języku angielskim. Streścił ks. Stanisław Józef Koza.

Słowa kluczowe

pojednanie, eklezjologia, teologia, Kościoły siostrzane, ekumenia, Kościół, ekumenizm, teologia ekumeniczna, reconciliation, ecclesiology, theology, Sister Churches, ecumenism, ecumenical theology, Church

Cytowanie

Roczniki Teologiczne, 1995, T. 42, z. 7, s. 41-56

Licencja

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland