Drugi Sobór Watykański – próba kontekstualnej interpretacji historycznej
Ładowanie...
Data
2013
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Abstrakt
Świadomość nieukończonego w 1870 roku Pierwszego Soboru Watykańskiego generowała z jednej strony w oficjalnych czynnikach kościelnych wolę jego kontynuacji, a z drugiej niektórzy uważali, że cały splot wydarzeń z kategorii ustawodawczo-doktrynalnej nie wymaga takiej potrzeby. Niemniej, począwszy od pontyfikatu Piusa X, Stolica Apostolska czyniła przygotowania do kolejnego soboru, a mimo iż najwięcej w tej materii uczynił Pius XII, zaniechał ostatecznie myśli o soborze. Jednak dość nieoczekiwanie zdecydował się na niego Jan XXIII, a później kontynuował Paweł VI. Rezultat prac soborowych okazał się imponujący, w czym mieli także pokaźny udział biskupi polscy, głównie prymas Polski, kardynał Stefan Wyszyński i kardynał Karol Wojtyła. Mówiąc najogólniej – dziełem soboru była wszechstronna odnowa (reforma) Kościoła, ekumeniczne otwarcie na dialog oraz wyraziste samookreślenie się Kościoła.
Awareness of unfinished the First Vatican Council in 1870, generated on the one hand in the official church factors wish of its continuation, on the other hand, some thought that the whole chain of events from the category of legislative, doctrinal, requires did not need. Nevertheless, from the pontificate of Pius X, the Holy See had made preparations for the next council, and although most of them in this matter did Pius XII, eventually abandoned thoughts of the council. However, quite unexpectedly decided for him, John XXIII and Paul VI, he continued. The result of the work of the council proved to be impressive, what they also had a substantial share of the Polish bishops, mostly Polish Primate Cardinal Stefan Wyszynski and Cardinal Karol Wojtyła. Generally speaking – the work of the council was a comprehensive renovation (reform) Church, ecumenical openness to dialogue and expressive self-determination of the Church.
Awareness of unfinished the First Vatican Council in 1870, generated on the one hand in the official church factors wish of its continuation, on the other hand, some thought that the whole chain of events from the category of legislative, doctrinal, requires did not need. Nevertheless, from the pontificate of Pius X, the Holy See had made preparations for the next council, and although most of them in this matter did Pius XII, eventually abandoned thoughts of the council. However, quite unexpectedly decided for him, John XXIII and Paul VI, he continued. The result of the work of the council proved to be impressive, what they also had a substantial share of the Polish bishops, mostly Polish Primate Cardinal Stefan Wyszynski and Cardinal Karol Wojtyła. Generally speaking – the work of the council was a comprehensive renovation (reform) Church, ecumenical openness to dialogue and expressive self-determination of the Church.
Opis
Autor tłumaczenia streszczenia: Mirosława Landowska. Autor tłumaczenia słów kluczowych na język angielski: Jan Walkusz.
Słowa kluczowe
reforma Kościoła, ekumenizm, oficjalna nauka Kościoła, recepcja soboru, udział Polaków w II Soborze Watykańskim, sobór watykański I, sobór watykański II, Vatican II, Vatican I, First Vatican Council, Second Vatican Council, council, Kościół, Church, theology, teologia, Jan Paweł II, Karol Wojtyła, John Paul II, papieże, popes, duchowieństwo, priesthood, kapłani, clergy, Jan XXIII, John XXIII, Leon XIII, Eucharystia, Eucharist, sakrament, sacrament, Rerum novarum, encyklika, encyclic, dokumenty Kościoła, Pius X, Pius XII, Humani Genesis, nauczanie społeczne Kościoła, Katolicka Nauka Społeczna, socjalizm, komunizm, reżim, chrześcijaństwo, Christianity, Gaudium et spes, Lumen Gentium, historia, history, Pismo Święte, Biblia, Bible, kardynałowie, tradition, tradycja, ecumenism, reception council, Polish participation in the Second Vatican Council, Paweł VI, Paul VI, communism, socialism, cardinals, reform of the Church, official teaching of the Church
Cytowanie
Colloquia Theologica Ottoniana, 2013, nr 1, s. 17-40.
Licencja
Attribution-ShareAlike 3.0 Poland