Myśl i postawa Edyty Stein inspiracją do budowania edukacyjnej kultury dialogu
Ładowanie...
Data
2019
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Uniwersytet Szczeciński
Abstrakt
Poszukując inspiracji do budowania edukacyjnej kultury dialogu, zwracamy się ku Edycie Stein. Jej antropologia filozoficzna i teologiczna jest podstawą dzieła wychowania. Wypracowana przez nią koncepcja „wczucia” otwiera szerokie możliwości konstruowania prawdziwych relacji międzyludzkich opartych na godności człowieka, dla którego źródłem dialogu jest Bóg. Święta Teresa Benedykta od Krzyża wskazuje światło na drodze wychowania przez refleksję naukową oraz osobiste świadectwo życia.
Searching for the inspiration to create an educational dialogue culture we turn to Edith Stein Her philosophical and theological anthropology is the base for educational work. Her concept of empathy, “putting ourselves in the situation of others” opens up a wide range of possibilities for building true interpersonal relations based on the dignity of human for whom God is the source of dialogue. St. Teresa Benedicta of the Cross shows the light on the educational path that is scientific reflection and personal testimony of life.
Searching for the inspiration to create an educational dialogue culture we turn to Edith Stein Her philosophical and theological anthropology is the base for educational work. Her concept of empathy, “putting ourselves in the situation of others” opens up a wide range of possibilities for building true interpersonal relations based on the dignity of human for whom God is the source of dialogue. St. Teresa Benedicta of the Cross shows the light on the educational path that is scientific reflection and personal testimony of life.
Opis
Słowa kluczowe
filozofia, teologia, antropologia filozoficzna, antropologia teologiczna, dialog, Edyta Stein, antropologia, kultura, kultura dialogu, edukacja, empatia, philosophy, theology, philosophical anthropology, theological anthropology, dialogue, Edith Stein, anthropology, culture, culture of dialogue, education, empathy, wczuwanie się, empathising, pojęcie wczucia, concept of empathy, Einfühlung
Cytowanie
Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2019, nr 26, s. 219-230.
Licencja
Attribution-ShareAlike 3.0 Poland