Transhumanistyczne wyzwania przyszłości. Wychowanie i edukacja
Data
2020
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Uniwersytet Szczeciński
Abstrakt
Antropologia oparta na ideach transhumanistycznych coraz mocniej dochodzi do głosu w praktyce życia codziennego. Sprzyja temu rozwój technologiczny i wiązanie nowo powstających urządzeń w sieć. Urządzeń funkcjonujących w sieci przybywa i już jest ich więcej niż liczy ludzka populacja. Ma to swój wpływ na młode pokolenie, które nie zna już świata innego jak wypełnionego smartfonami, komputerami, robotami i technologią umożliwiającą szybką komunikację. Ma to wpływ zarówno na wychowanie, jak i edukację. W przypadku wychowania nadmiar urządzeń w środowisku wychowawczym wpływa niekorzystnie na jakość komunikacji interpersonalnej oraz nabywanie kompetencji komunikacyjnych. Z kolei edukacja pod silną presją technologii często eliminuje wartości charakterystyczne dla tradycyjnej edukacji, takie jak np. kształtowanie relacji mistrz-uczeń, czy prowadzi do marginalizacji humanistyki. Rodzice i wychowawcy muszą brać pod uwagę technologię jako czynnik w poważnym stopniu kształtujący rozwój relacji młodego człowieka oraz sposób, w jaki kształtuje on aktywność edukacyjną.
Anthropology based on transhumanistic ideas comes to the fore more strongly in everyday life practice. This is facilitated by technological development and binding of newly emerging devices into a network. The number of devices operating in the network is increasing and there are more of them than the human population. This has an impact on the young generation which no longer knows the world other than that filled with smartphones, computers, robots and technology enabling fast communication. This affects both upbringing and education. In the case of upbringing, the excess of devices in the educational environment adversely affects the quality of interpersonal communication and the acquisition of communication competences. In turn, education under the strong pressure of technology often eliminates the values characteristic of traditional education, such as shaping the master-student relationship, or leads to the marginalisation of human sciences. Parents and educators must consider technology as a factor that seriously shapes the development of young people’s relationships and the way it shapes educational activity.
Anthropology based on transhumanistic ideas comes to the fore more strongly in everyday life practice. This is facilitated by technological development and binding of newly emerging devices into a network. The number of devices operating in the network is increasing and there are more of them than the human population. This has an impact on the young generation which no longer knows the world other than that filled with smartphones, computers, robots and technology enabling fast communication. This affects both upbringing and education. In the case of upbringing, the excess of devices in the educational environment adversely affects the quality of interpersonal communication and the acquisition of communication competences. In turn, education under the strong pressure of technology often eliminates the values characteristic of traditional education, such as shaping the master-student relationship, or leads to the marginalisation of human sciences. Parents and educators must consider technology as a factor that seriously shapes the development of young people’s relationships and the way it shapes educational activity.
Opis
Słowa kluczowe
przyszłość, wyzwanie, pedagogika, transhumanizm, technologia, edukacja, młodzież, wychowawcy, rodzice, dzieci, future, challenge, pedagogy, transhumanism, technology, education, youth, pedagogues, parents, children, technologie informatyczne, information technologies, antropologia, anthropology
Cytowanie
Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2020, nr 27, s. 391-404.
Licencja
Attribution-ShareAlike 3.0 Poland