Poziom duchowości i religijności u katolików zaangażowanych i niezaangażowanych w służbę liturgiczną
Data
2019
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Abstrakt
W artykule opisano badania nad relacjami między duchowością i religijnością a zaangażowaniem w formację liturgiczną oraz takimi czynnikami, jak płeć, wiek i wykształcenie badanych. Teoretyczną podstawą do badania poziomu duchowości jest koncepcja traktowania go jako zdolności człowieka podlegającego rozwojowi. Poziom ten składa się z wrażliwości etycznej, harmonii i religijności, a także ogólnego poziomu duchowości. Religijność rozumiana jest jako system znaczeń, który składa się z orientacji, sensu i ogólnie rozumianej religijności. Do uzyskania wyników wykorzystano ankietę autorską I. Heszen-Niejodek, E. Gruszczyńskiej i A. Metlaka oraz Kwestionariusz Religijny Systemu Znaczeń D. Kroka. Wyniki badań wskazują, że osoby podejmujące formację liturgiczną charakteryzują się wyższym poziomem duchowości i religijności niż osoby niezaangażowane. Wyższy poziom obu zmiennych prezentują także kobiety w porównaniu z mężczyznami. Badania te mają charakter pilotażowy i mogą stanowić podstawę dla działań duszpasterskich i dalszych badań w zakresie tych ludzkich dyspozycji.
This article describes research on the relationships between Spirituality and Religiosity with the involvement in liturgical formation and with such factors as: sex, age and education of the respondents. The theoretical basis for studying the level of Spirituality is the concept of treating it as human’s ability subject to development. It consists of ethical sensitivity, harmony and religiosity, as well as the general level of spirituality. Religiosity is understood as a system of meanings, that consists of: orientation, sense and generally understood religiosity. The Self-Written Questionnaire authored by I. Heszen-Niejodek, E. Gruszczyńska and A. Metlak and the Religious Questionnaire of the Significance System by D. Krok were used to obtain the results. The research results indicate that people undertaking liturgical formation are characterized by a higher level of Spirituality and Religiosity than non-committed people. The higher level of both variables is also presented by women in comparison with men. These studies are of a pilot nature and can form the basis for pastoral activities and further research in the scope of these human dispositions.
This article describes research on the relationships between Spirituality and Religiosity with the involvement in liturgical formation and with such factors as: sex, age and education of the respondents. The theoretical basis for studying the level of Spirituality is the concept of treating it as human’s ability subject to development. It consists of ethical sensitivity, harmony and religiosity, as well as the general level of spirituality. Religiosity is understood as a system of meanings, that consists of: orientation, sense and generally understood religiosity. The Self-Written Questionnaire authored by I. Heszen-Niejodek, E. Gruszczyńska and A. Metlak and the Religious Questionnaire of the Significance System by D. Krok were used to obtain the results. The research results indicate that people undertaking liturgical formation are characterized by a higher level of Spirituality and Religiosity than non-committed people. The higher level of both variables is also presented by women in comparison with men. These studies are of a pilot nature and can form the basis for pastoral activities and further research in the scope of these human dispositions.
Opis
Słowa kluczowe
duchowość, religijność, służba liturgiczna, formacja, formacja religijna, liturgia, katolicyzm, spirituality, religiousness, liturgical service, formation, religious formation, liturgy, Catholicism
Cytowanie
Colloquia Theologica Ottoniana, 2019, nr 1, s. 201-221.
Licencja
Attribution-ShareAlike 3.0 Poland