Christiani nominis hostia: Images of the Persecutors of Christians in Prudentius’ „Peristephanon”

Ładowanie...
Miniatura

Data

2000

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie

Abstrakt

Postać wroga chrześcijan i prześladowcy wyznawców Chrystusa pojawia się w Peristephanon Prudencjusza w dwóch głównych formach: jest on albo okrutnym tyranem, który w swej nienawiści do chrześcijan stara się torturami i groźbami śmierci zmusić męczenników do wyrzeczenia się wiary i złożenia ofiar bożkom pogańskim (np. Perist. XI, XIII, XIV), albo wcielonym szatanem, który działa sam lub przez swego pomocnika (np. Perist. III, V, VI, X). W jednym i drugim przypadku motywacja działania je st taka sama: odebrać Chrystusowi wierną mu duszę i pogrążyć ją z powrotem w mrokach pogaństwa. O ile męczennicy w hymnach Prudencjusza zostali przedstawieni jako żołnierze Chrystusa i bohaterowie chrześcijaństwa, o tyle ich prześladowcy są tu wcieleniami szatana lub jego sługami. Konflikt między męczennikami a ich wrogami jest odwzorowaniem walki między szatanem a Chrystusem, zwycięstwa męczenników oznaczają zaś za każdym razem triumf Chrystusa. W przeciwieństwie do męczenników - postacie prześladowców w Peristephanon nie mają rysów indywidualnych; są to raczej konstrukcje osobowe odpowiadające pewnemu schematowi utrwalonemu w ustnym przekazie wczesnochrześcijańskim, w licznych passiones, w Acta martyrum, w utworach hagiograficznych, w pismach autorów chrześcijańskich tamtej epoki. Bliższa, oparta na analizie tekstu definicja postaci prześladowcy chrześcijan w Peristephanon ułatwia zrozumienie samej idei męczeństwa w tym utworze: opozycja między męczennikiem a jego prześladowcą jest elementem ważnym, jeśli idzie o przesłanie hymnów pomieszczonych w tym cyklu utworów.

Opis

Artykuł w języku angielskim.

Słowa kluczowe

Prudencjusz, Peristephanon, chrześcijaństwo, chrześcijanie, prześladowanie chrześcijan, męczeństwo, męczennicy, pogaństwo, literatura wczesnochrześcijańska, Aurelius Prudentius Clemens, Christianity, Christians, persecution of Christians, martyrdom, martyrs, paganism, early Christian literature, literatura, literature

Cytowanie

Analecta Cracoviensia, 2000, T. 32, s. 381-390.

Licencja

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland