Death for Christ as Victory in the Light of Prudentius’ “Peristephanon”
Data
2001
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie
Abstrakt
Przytoczone i omówione przykłady obecności w Peristepahnon motywu śmierci za Chrystusa jako zwycięstwa i triumfu pozwoliły głębiej wniknąć w samą strukturę poematów ku czci męczenników. Poeta przedstawił w swoich utworach męczeństwo i śmierć owych milites Christi jako zwycięstwo, którego owocem była nagroda - wieczne szczęście w niebiańskiej ojczyźnie i wieczna radość płynąca z oglądania oblicza Chrystusa. Męczennicy nie są więc tu ofiarami szatana-prześladowcy, ale przeciwnie, zwycięzcami, a śmierć za Chrystusa jest ich ostatecznym triumfem, za który otrzymają wieniec zwycięstwa. Taka koncepcja śmierci męczeńskiej za Chrystusa w Peristephanon odzwierciedla stosunek ówczesnych chrześcijan do problemu męczeńskiej śmierci za wiarę, która w ich pojęciu nie była karą, ale wyróżnieniem i zaszczytem. Koncepcja ta, ze szczególną siłą wyeksponowana w Perist. I, II, V i VI, była dziedzictwem stuleci męczenników, kiedy wyznawców Chrystusa tropiono, więziono, torturowano, rzucano na pożarcie dzikim zwierzętom i w różny sposób zabijano.
Opis
Artykuł w języku angielskim.
Słowa kluczowe
Aurelius Prudentius Clemens, Prudencjusz, Peristephanon, śmierć, motyw śmierci, śmierć za Chrystusa, Jezus Chrystus, męczennicy, męczeństwo, poezja, poezja chrześcijańska, starożytność, starożytna poezja chrześcijańska, literatura wczesnochrześcijańska, zwycięstwo, triumf, prześladowanie chrześcijan, death, motif of death, death for Christ, Jesus Christ, martyrs, martyrdom, poetry, Christian poetry, antiquity, ancient Christian poetry, early Christian literature, victory, triumph, persecution of Christians, literatura, literature, literatura dawna, old literature, prześladowanie, persecution
Cytowanie
Analecta Cracoviensia, 2001, T. 33, s. 675-682.
Licencja
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland