Studia Oecumenica, 2011, T. 11
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/32377
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Oecumenica, 2011, T. 11 wg Autor "Kubicki, Dominik"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Общественно-экологические последствия культурнорелигиозных глобализационных процессов конца XX столетияKubicki, Dominik (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2011)W kontekście aktualnych procesów globalizacyjnych współczesności początków XXI stulecia autor podnosi doniosłość wyartykułowywanej refleksji także ze strony społeczności postkomunistycznych i posttotalitarnych, integrującej się Unii Europejskiej i jej państw członkowskich. Doniosłość wynika z konieczności podjęcia refleksji, która nie byłaby naznaczona jednostronnością postrzegania oraz interpretowania współczesnych procesów integracyjnych, jaką zdaje się być przeniknięta myśl intelektualna Zachodu europejskiego i zaatlantyckiego. Bowiem refleksja czyniona przez intelektualistów Zachodu zdaje się nie wychwytywać ważności faktu, że świeckie zamienniki religijności, czyli totalitaryzm i zachodni konsumpcjonistyczny kapitalizm, stały się zaledwie karykaturą ludzkich aspiracji oraz ideałów, powodując z kolei wypaczanie się intelektualnych koncepcji, stanowiących podstawę kształtowania kolejnych etapów mondializacji. Refleksja artykułu została rozwinięta w trzech etapach. W pierwszym autor podjął próbę scharakteryzowania potęgującej się aktualności zagadnienia globalizacyjnego. W drugim etapie refleksji skoncentrował się na podniesieniu konieczności rozróżnień w analizach stanu ludzkich społeczności na obecnym etapie procesu globalizacyjnego. Podniósł ważność rozpoznania zróżnicowania etapów rozwoju historycznego ludzkich społeczności, które zostały zastane przez globalizacyjną równoczesność, wynikłą z możliwości techniczno-technologicznych. Natomiast w etapie trzecim i ostatnim podjął próbę zarysowania możliwości przezwyciężenia bezradności ideologicznych wizji w sprawie rozwiązania kwestii społecznych w konsekwencjach społeczno-ekologicznych procesów mondializacyjnych w zróżnicowaniu kontynentalnych lokalności kulturowo-religijnych.