Roczniki Teologii Dogmatycznej
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/9382
Roczniki Teologii Dogmatycznej były kontynuacją „Roczników Teologicznych” zeszyt 2: Teologia dogmatyczna, wydawanych od 1949 r. przez Towarzystwo Naukowe KUL (pierwotny tytuł „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” – do roku 1990). Ukazywały się w latach 2009-2013. Obecnie ponownie stanowią zeszyt 2 „Roczników Teologicznych”.
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologii Dogmatycznej wg Autor "Góźdź, Krzysztof"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Andrzej Derdziuk OFMCap, Aretologia w podręcznikach moralistów kapucyńskich w okresie między Soborem Watykańskim I a Watykańskim II, Lublin: Wydawnictwo KUL 2001, ss. 411.Góźdź, Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Bogumił Gacka MIC, Znaczenie „osoby” w teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2010, ss. 421.Góźdź, Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Kryzys i moc wiary. Refleksja nad myślą Josepha Ratzingera – Benedykta XVIGóźdź, Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Joseph Ratzinger – Benedict XVI is aware of both the power and the crisis of faith. The Pope traces the roots of the contemporary crisis of faith in the complex network of external negative factors, represented by such phenomena as relativism, postmodernism or liberalism. However, His Holiness also reaches into the depth of a human being to diagnose an intrapersonal crisis. Overwhelmed by these negative trends, modern humans are incapable of the definitive comprehension of the essence of their faith. This is why Benedict XVI points towards the faith of the Church and its true power as a way out of the crisis. The history of the Church is not a history of scandals, but is a source of hope. This is the hope of the faith in Jesus Christ, expressed by the Church in its invariable, original message. The faith in Jesus Christ is the faith in a real concrete Person, the incarnated Logos. This is why Christian faith is personalistic, trinitary and communal in its nature, but its central attribute is its being reasonoriented, Logos-oriented. The characteristic feature of Christian faith as propounded by Joseph Ratzinger is its rationality. To believe is to place trust in Logos, the Sense that supports the whole universe and the human being. The Logos is not an Ancient Greek reason, but the Divine Logos who was incarnated in Jesus Christ. Under His power, Christianity becomes „the religion of the Logos”, the religion of creative power that has created the world, supports it and directs it towards the Pleroma. Is it, therefore, true to contend that the contemporary lack of faith is simply a loss of rationality? Let us hope that this reflection can wake homo sapiens up, if the species is still rational enough to realize the truth.Pozycja Ks. Ignacy Bokwa, Teologia w warunkach nowoczesności i ponowoczesności, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu 2010, ss. 544.Góźdź, Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Odkupienie obiektywne i subiektywne w encyklice „Redemptor hominis”Góźdź, Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Teologia społeczno-polityczna Benedykta XVI w encyklice „Caritas in veritate”Góźdź, Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Wiesław Dąbrowski, Trójca Święta w świetle komentarza św. Tomasza z Akwinu do Corpus Paulinum, Warszawa: Wydawnictwo Stampa 2010, ss. 1184.Góźdź, Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Witold Kawecki, Kościół i kultura w dialogu (od Leona XII do Jana Pawła II), Kraków: Wydawnictwo Homo Dei 2008, ss. 415.Góźdź, Krzysztof (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)