Roczniki Teologii Ekumenicznej
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/13817
Roczniki Teologii Ekumenicznej były kontynuacją „Roczników Teologicznych” zeszyt 7: Teologia Ekumeniczna, ukazujących się od 1993 r., wydawanych przez Towarzystwo Naukowe KUL. Ukazywały się w latach 2009-2013. Obecnie ponownie stanowią zeszyt 7 „Roczników Teologicznych”. Prezentują dorobek pracy naukowej Instytutu Ekumenicznego KUL oraz omawiają zagadnienia związane z teologią ekumeniczną, a także ruchem ekumenicznym.
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologii Ekumenicznej wg Autor "Kopiec, Piotr"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 42 Kongres Międzynarodowej Wspólnoty Ekumenicznej. Ávila, 21-29 lipca 2013 rokuKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)Pozycja Bibliografia byłych i obecnych pracowników Instytutu Ekumenicznego KULKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Bibliografia obecnych i byłych pracowników Instytutu Ekumenicznego KUL (2012)Kopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)Pozycja Bibliografia pracowników Instytutu Ekumenicznego KUL za rok 2011Kopiec, Piotr; Składanowski, Marcin (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Pozycja Dokąd zmierza anglikanizm?Kopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Duch święty jako aktualizator zbawienia człowiekaKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Działalność naukowa Instytutu Ekumenicznego KUL w 2009 rokuKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Działalność naukowa Instytutu Ekumenicznego KUL w 2010 rokuKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Działalność naukowa Instytutu Ekumenicznego KUL w 2011 rokuKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Pozycja Działalność naukowa Instytutu Ekumenicznego KUL w 2012 rokuKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)Pozycja Ecumenism and the Consumer SocietyKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)The description of “the consumer society” belongs to the catalogue of diagnosis of the modern world, in particular of the western civilization. It should be interpreted as a result of various social processes including globalization, spreading of the popular culture as well as the dechristianization. The article examines how the consumer society refers to the ecumenism.Pozycja Eschatologia anglikańskaKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Eschatological question have a central place in the structure of faith. Asking about life after death is of deeply existential nature, connected with the most immanent human’s desires and hopes. In the structure of the theological systems of the Christian confessions however, eschatology stays behind, as it is treated as a non-scientific story. It concerns theology of all Christian churches. Anglican theology looks for the via media, a middle way between protestant and catholic traditions and compiles different trends of theological thinking. Its most appropriate description is provided by the rule of comprehensiveness, which means the inclusion into Anglican confession various attitudes toward theological questions. The rule of comprehensiveness refers also to the eschatology – within Anglican system one could find various images of heaven and hell and various ideas of life after death. Three main doctrines should be here enumerated – the universalism, which assumes salvation for all human beings, traditional belief on hell and the annihilation. Which one is preached depends often of the time and the social relation of epoch.Pozycja Filip Melanchton – autor „Konfesji Augsburskiej”. Ekumeniczna wizja reformacjiKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)The article aims to explain how far the Augsburg Confession has been impacted by the person of Phillip Melanchthon. The history and the content of the Confession, which is still declared to be one of the most important documents of the Protestant Reformation, confirms the dream of its author about one, non-divided church. However, Melanchthon did not write his confession of faith, but the confession of whole Lutheran Church. His work bears the witness of going against the various current trends of the continuous struggle. The Protestant Reformation, despite itself, resulted in the Christianity torn apart. The Augsburg Confession was an attempt, however unsuccessful, to reconcile divided churches. Yet, this is the reason to consider the Confession as the document of an ecumenical character. Today, in the light of the Joint Declaration on the Doctrine of Justification, its ecumenical feature is stressed again, for the doctrine of justification by faith alone was the theological background and the normative key of the Confession.Pozycja Nazism and the Protestant Reformation – The Political Theology of Dietrich BonhoefferKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Polityczna teologia Dietricha Bonhoeffera, jednego z najbardziej popularnych i wpływowych teologów XX wieku, stanowi doktrynalną bazę jego walki przeciwko niemieckiemu państwu narodowo-socjalistycznemu. Bonhoeffer należał do ważniejszych postaci Kościoła Wyznającego (Bekennende Kirche), struktury, która funkcjonowała jako wewnętrzne opozycja wobec oficjalnej postawy Kościoła luterańskiego w Niemczech, sprzyjającej raczej Hitlerowi. Główny rysy teologii politycznej powstały w latach 1933-1936, a więc w okresie zdobywania władzy przez narodowych socjalistów. Bonhoeffer poddaje krytyce tradycyjne rozumienie Reformacyjnej doktryny relacji między państwem i Kościołem, przekazującej temu pierwszemu ogół kompetencji związanych z porządkiem ziemskim. Wskazuje na luterskie zastrzeżenie o granicy ludzkiego sumienia, której państwo nie może przekroczyć. Wprowadzone już w początkach rządów Hitlera „paragrafy aryjskie” oraz „zasada wodza”, a więc konkretne akty legislacyjne, radykalnie zaprzeczają chrześcijańskiemu Objawieniu. Zmuszają Kościół luterański jako instytucję, po raz pierwszy właściwie w historii, do wyjścia z układu podziału kompetencji, jaką tworzyła doktryna o dwóch Regimentach i do przeciwstawienia się władzy świeckiej. Polityczna teologia Bonhoeffera jest teoretycznym odbiciem myślenia społeczeństwa niemieckiego w latach trzydziestych. Jest również świadectwem teologa, który później rozwinie program radykalnej chrystologii we współczesnym świecie, a swoją postawę przypłaci życiem.Pozycja Pozycja The Issue of Women’s Deprivation in Light of the Social Commitment of the World Council of ChurchesKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)The issue of gender justice increasingly shifts on to the core commitments of the World Council of Churches (WCC). Matters related to gender appear in a number of statements, commissions, programs and documents held within various bodies of the WCC. The survey of these commitments seems to be difficult to make, due to their diversity reflecting geographical, ethnic, economic and cultural background. This is partly affected by a nature of the WCC as it is the global platform where ideas from whole world are discovered, interpreted and passed on to the world. Article deals with the issue of gender justice and its place in the social discourse of the World Council of Churches.Pozycja Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła IIKopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)Pozycja Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II 18-25 stycznia 2011 rokuKopiec, Piotr; Malina, Anna (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Wykaz artykułów zamieszczonych w „Rocznikach Teologii Ekumenicznej” (wcześniej „Rocznikach Teologicznych” z. 7) w latach 1993-2012Kopiec, Piotr (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)