Studia Diecezji Radomskiej
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37322
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Diecezji Radomskiej wg Autor "Czajka, Sławomir"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Il Getsemani ‒ il luogo dove Gesù pregavaCzajka, Sławomir (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2011)Pozycja Kerygmat w Pawłowej argumentacji o zmartwychwstaniu w 1 Kor 15,1-34Czajka, Sławomir (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2021)Paweł Apostoł w i Kor 15 przedstawia kerygmat jako najstarszą formę wyznania wiary pierwotnej wspólnoty. Jej treścią jest fakt śmierci, pogrzebania i zmartwychwstania Chrystusa. Ponadto dołącza listę świadków, którzy widzieli Jezusa Zmartwychwstałego, poczynając od Piotra, którego nazywa Kefasem aż po swoje własne świadectwo jako najmniejszego z apostołów. Ta tematyka zostaje podjęta z powodu problemu niezrozumienia faktu zmartwychwstania umarłych przez niektórych chrześcijan korynckich. Jest to o tyle ważne, ponieważ wiara w zmartwychwstanie jest naturalną konsekwencją dla każdego wierzącego. Negowanie tego faktu jest niezrozumieniem Ewangelii, którą głosił Apostoł. Według Pawła negacja zmartwychwstania umarłych jest również zaprzeczeniem zmartwychwstania Jezusa. W rozdziale 15 możemy odnaleźć elementy retoryki klasycznej tak dobrze znanej i używanej w czasach Pawła. Apostoł, chcąc przekonać chrześcijan do swej argumentacji, musiał używać wszystkich możliwych środków do osiągnięcia tego celu.Pozycja Le tentazioni di Gesù in Mt 4,1-11Czajka, Sławomir (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2023)Perykopa o kuszeniu Jezusa została zapisana we wszystkich Ewangeliach synoptycznych. Stanowi potwierdzenie, że scena ta jest jednym z kluczowych momentów życia Jezusa, który bezpośrednio poprzedza Jego publiczną działalność. W tym artykule zatrzymaliśmy się przede wszystkim na wersji Mateusza 4-1-11, wykazując podobieństwa z tekstem Łukaszowym. Natomiast Ewangelista Marek ogranicza się tylko do informacji o fakcie kuszenia Jezusa (1,12-13). Aby właściwie zrozumieć orędzie tego fragmentu, został on poddany dobrze znanej metodzie historyczno-krytycznej, zatrzymując się na najważniejszych jej etapach: od krytyki tekstu, przez krytykę literacką i ustalenie formy, aż do krytyki redakcyjnej. Na zakończenie zostały zarysowane idee teologiczne zawarte w Mt 4,1-11 i w tekstach paralelnych. Końcowy wniosek praktyczny jest następujący: Jezus Chrystus został poddany próbie i był kuszony przez diabla. Jest oczywiste zatem, że każdy chrześcijanin, dążąc do świętości, na tej drodze spotyka wiele prób i pokus, które musi przezwyciężać.

