Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 53
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37309
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 53 wg Autor "Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Retoryka zagrożenia i emocji (uczuć i afektów) w dokumentach filmowych pt. „Mała Zagłada” i „Sól ziemi”Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Analizowane w niniejszym artykule zagrożenia dotyczą dwóch sfer – militarnej i sfery globalnego zagrożenia głodem. Opowiedzenie historii filmowej o ludziach zagrożonych śmiercią jest jednocześnie próbą przyjrzenia się człowiekowi w sytuacji ostatecznej. Film – jako przekaz audiowizualny, posiada charakterystyczne dla siebie środki wyrazu, umożliwiające twórcy opowiadanie o świecie i człowieku. Filmowe środki wyrazowe i sposoby prowadzenia narracji można wykorzystać w filmie w taki sposób, by przekazywały wiadomości o świecie i człowieku w sposób komunikacyjnie skuteczny. W przypadku różnych tekstów kultury skuteczność komunikacyjna jest ściśle związana z konstruowaniem ich zgodnie z zasadami retoryki tekstu. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie sposobu prezentacji konkretnych zagrożeń życia i zdrowia człowieka w dwóch filmach dokumentalnych, a więc próbą odpowiedzenia na pytanie, czy w tekście audiowizualnym mamy do czynienia z retoryką zagrożenia. Analiza neoretoryczna dokumentów filmowych „Sól ziemi” i „Mała Zagłada” potwierdza, że dokumentach Wima Wendersa i Natalii Korynckiej-Gruz mamy do czynienia z perswazją współczującą, która, wraz z retoryką uczuć i emocji, może być uznana za ważny składnik retoryki zagrożenia.

