Przeglądaj wg Autor "Baron, Arkadiusz"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Candidus, Marius Victorinus’ fictitious friend, and his doctrine of the “Logos”Baron, Arkadiusz (The Pontifical University of John Paul II in Krakow, 2013)This article elaborates the term Logos in two fictitious letters of Candidus, which Marius Victorinus wrote to present Arian points of view concerning the Trinitarian debate in the middle of the 4th century. The article investigates these two short letters and their historical and theological sources to demonstrate Marius Victorinus’ knowledge and understanding of the Arian controversy and the mystery of the Triune God. Although he wrote these letters himself, this research seems to be a particularly important in the interpretation of Marius Victorinus’ theological views and arguments presented in his writings against the Arians, in which he undertakes the most difficult questions concerning the unbegotten and simultaneously begetting God.Pozycja Greek Models of Life up to Plato’s Philosophy and its Influence on the Christian Life in the Early ChurchBaron, Arkadiusz (The Pontifical University of John Paul II in Krakow, 2015)This article deals with the issue of ancient Greek models of life up to the time of Plato’s philosophy. The author presents in a brief way the ideals in the writing of Homer’s and Hesiod’s, in the Pericleus’ speech from the Peloponnesian war, the Spartans, Pythagoreans and Plato’s model of life and education. Next he tries to describe how and which of these models were assimilated by Christians in the first centuries and which were rejected. The purpose of this article is to show how important ancient Greek culture and philosophy was for Christians not to mention the Greek language in which the New Testament was written. Understanding the development of theology in the early Greek Church requires knowledge of ideals and values which were important for people before accepting the Jesus Gospel.Pozycja The Influence of Aristotelianism, Epicureanism, Cynicism, and Stoicism on Human Life in the Early ChurchBaron, Arkadiusz (The Pontifical University of John Paul II in Krakow, 2015)This article deals with the issue of ancient Greek models of life proposed by Aristotle, Epicurus and the Stoics. The author tries to describe how and which of these models were assimilated by Christian society during the first centuries and which were rejected. The purpose of this article is to show how important Aristotle’s, the Stoics and Epicurus’ philosophy was for Christians in the advancement of the Christian lifestyle among the Greek societies. Understanding the development of theology in the early Greek Church requires knowledge of the ideals and values that shaped the thinking and behavior of people before they heard about the Gospel of Jesus.Pozycja Miłosierdzie w homiliach św. Jana Chryzostoma na Ewangelię według św. MateuszaBaron, Arkadiusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2020)Artykuł podejmuje problem Bożego miłosierdzia w ujęciu homilii św. Jana Chryzostoma na Ewangelię według św. Mateusza i św. Jana Chryzostoma na Ewangelię według św. Mateusza oraz jego rolę w życiu chrześcijańskim. Miłosierdzie jest imieniem Boga. Chryzostom uważa, że Boże miłosierdzie jest jedyną racją Wcielenia Syna Bożego, ponieważ przyjął On ludzkie życie, aby wybawić ludzi od wszelkich chorób i zła. Dlatego miłosierdzie stanowi istotę chrześcijańskiego życia. Chryzostom podkreśla, że nagród za miłosierdzie okazane ludziom w ciągu życia doczesnego nie można porównywać z Bożym miłosierdziem, ponieważ ludzkie miłosierdzie dokonuje się w sprawach doczesnych, a Boże miłosierdzie oferuje wieczne zbawienie. Boże miłosierdzie zawsze jest powiązane ze zbawieniem, które ludzie mogą otrzymać bez udziału człowieka i bez żadnych warunków; potrzebne jest natomiast tylko nawrócenie i przebaczenie. Miłosierdzie jest tak ważne dla autentycznego życia chrześcijańskiego, że chrześcijanie powinni uczyć się go udzielać przez całe życie. Bóg Ojciec i Jezus Chrystus są jego najlepszymi nauczycielami. Miłosierdzie jest miarą człowieczeństwa. Człowiek niemiłosierny jest duchowo martwy nawet jeśli jeszcze żyje życiem doczesnym. Kara za brak miłosierdzia jest wieczna. Nie jest autentycznym miłosierdziem obdarzanie innych nie swoimi lub nieuczciwie zdobytymi dobrami.Pozycja Nauka o Duchu Świętym w Pasterzu Hermasa na tle problematyki pneumatologicznej. Studium wprowadzająceBaron, Arkadiusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2019)Celem artykułu jest pokazanie złożoności problematyki dotyczącej świata duchowego i świata duchów, z którą zmierzały się poczynając od czasów starożytnych kolejne pokolenia ludzi z trzech różnych cywilizacji i kultur, od semickiej przez helleńską aż do łacińskiej. Dotyczy to także pojmowania Ducha Świętego, zwłaszcza w dwóch pierwszych wiekach. Na takim tle zostaną przedstawione uwagi na temat poglądów Pasterza Hermasa, którego pneumatologia jakkolwiek prosta, łączy wspomniane trzy światy, ponieważ autor dziełka wywodzi się z judaizmu, spisał swoje myśli po grecku i dokonał tego w Rzymie. Pasterz jest kapitalnym świadectwem chrześcijan pierwszych wieków w ukazywaniu działania Ducha Świętego, który będąc Bogiem okazuje swoją wielką delikatność wobec człowieka grzesznego, umożliwia mu powrót do Boga, ale w każdej chwili respektuje dokonywane przez niego wolne wybory.Pozycja O „ukrzyżowanym erosie” Ignacego Antiocheńskiego w monografii naukowej Krzysztofa AbucewiczaBaron, Arkadiusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2022)W 2021 roku ukazała się wyjątkowa monografia na temat interpretacji ewokacji Ignacego Antiocheńskiego „mój eros”, prezentująca badania od początku chrześcijaństwa (listy pochodzą z początku II wieku) do naszych czasów. Jest nią książka Krzysztofa Abucewicza pt. Ukrzyżowany „eros” Ignacego Antiocheńskiego (Katowice 2021, 676 stron). Książka jest wyjątkowa ze względu na szeroki zakres badań i niezwykle wysokie kompetencje jej autora. Ogrom włożonej pracy budzi podziw. Celem artykułu jest pokazanie treści i głównych walorów książki oraz poddanie krytycznej analizie zaproponowanych przez Krzysztofa Abucewicza wniosków. Celem artykułu jest próba uściślenia odpowiedzi na pytanie o możliwość ustalenia jednoznacznych wniosków w odniesieniu do interpretacji ewokacji Ignacego Antiocheńskiego, do których dochodzą badacze historii, literatury i teologii. W tym sensie artykuł ma charakter polemiczny, a jego autor chce zachęcić teologów do zapoznania się z omawianą monografią i korzystania z niej we własnych poszukiwaniach teologicznych.Pozycja Synody czasów upadku i przemiany Imperium Rzymskiego na ZachodzieBaron, Arkadiusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2011)The article tries to describe the new situation of the Roman Empire in the West produced by Germanic invations in the IV and V centuries. The main question is, how the Church in her synodical activity worked, when barbarians took the political power over and created new kingdoms. How the relations with Rome, from one side, and the relations with many different kings of small new countries, efected or changed the organising of synods? The article is divided into eight sections: synodical practice in the early Church; historical and political background in the V and VI centuries; synods in Italy in the V and VI centuries (especially in Rome and in Ravenna); synods in Gallia in the V and VI centuries (especially in Arles, Orange, Orlean and so called royal synods); synods in Spain from the V till VI century (especially in Toledo); synods in Africa in the V and VI centuries (especially in Carthage); synods in Ireland and Britain from the V till the VIII century; and the last part summarizing the synods in the Western Roman Empire and the further progress of European countries and the synodical structures.Pozycja Wyznania wiary synodu w Antiochii z 341 rokuBaron, Arkadiusz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2023)Dokumenty synodu w Antiochii z 341 roku zawierają cztery wyznania wiary. Są one reakcją na oskarżenia biskupów Wschodu o arianizm ze strony synodu w Rzymie w 340/341 roku. Zarzuty te powstały w rezultacie obrony Atanazego z Aleksandrii i Marcelego z Ancyry, złożonych na Wschodzie z urzędu rzekomo za obronę wyznania wiary z Nicei z 325 roku przeciwko ariańskim poglądom szerzącym się na Wschodzie. Tymczasem Wschód borykał się z różnymi formami monarchianizmu. Zarzuty wobec biskupów Wschodu o arianizm stanowiły nieporozumienie na linii Rzym–Antiochia i wywołały szybką reakcję biskupów na synodzie w Antiochii w 341 roku. Cztery formuły wiary tego synodu zapoczątkowały serię tworzenia nowych wyznań wiary w następnych latach i stanowią cenny wkład na drodze wypracowywania w połowie IV wieku prawdy wiary, że wyznajemy Jednego Boga w Trzech Osobach.