Przeglądaj wg Autor "Bartnicki, Roman"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aspekty prawne utworzenia Wydziału Teologicznego w RadomiuBartnicki, Roman (Wydawnictwo Diecezji Radomskiej AVE, 2011)Pozycja Czy już nadeszła czwarta faza naukowych poszukiwań Jezusa historycznego?Bartnicki, Roman (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2011)Pozycja Eucharystia w Bożym planie zbawienia (I)Bartnicki, Roman (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1997)Pozycja Eucharystia w Bożym planie zbawienia (II)Bartnicki, Roman (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1997)Pozycja Ewangelia dziecięctwa Jezusa w aspekcie kerygmatycznymBartnicki, Roman (Księgarnia Św. Jacka, 1980)Pozycja Gert Otto, Predigt als Rede. Über die Wechselwirkungen von Homiletik und Rhetorik, Stuttgart 1976, Verlag W. Kohlhammer GmbH, ss. 184.Bartnicki, Roman (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1980)Pozycja The Honoris Causa Doctorate for John Paul II from Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw on 15 December 2001Bartnicki, Roman (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2019)Pozycja Ks. prof. dr hab. Antoni Lewek – twórca Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na UKSWBartnicki, Roman (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2010)W styczniu 1992 r. Ks. Doc. Dr hab. Antoni Lewek (1940-2010) wystąpił do władz Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie z propozycją utworzenia Kolegium Nowej Ewangelizacji. Miały to być studia 3-letnie, kształcące nauczycieli religii, dziennikarzy katolickich oraz referentów parafialnych (świeckich pomocników) w odradzającym się Kościele na Wschodzie. Rezultatem było powołanie na Wydziale Teologicznym specjalności Teologia Środków Społecznego Przekazu, na której miały być prowadzone 5-letnie studia teologiczno-dziennikarskie. W sierpniu 2001 r. Ks. Lewek zaproponował powołanie na Wydziale Teologicznym kierunku studiów Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna. W efekcie rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w dniu 6 czerwca 2002 r. Powołał Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa. Ks. Prof. Lewek został dyrektorem Instytutu i był nim aż do śmierci.Pozycja Mesjański charakter perykopy Marka o wjeździe Jezusa do Jerozolimy (Mk 11, 1-11)Bartnicki, Roman (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1973)Pozycja Najnowsze rozwiązania problemu synoptycznegoBartnicki, Roman (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1989)Pozycja Ostatnia Wieczerza a świadomość zbawczej śmierci JezusaBartnicki, Roman (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1980)Pozycja Pascha żydowska a chrześcijańska ofiara eucharystycznaBartnicki, Roman (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1980)Some religious rites have a very long history of evolution and change of content. The Eucharist was instituted by Jesus at the Last Supper but the answer to the question of whether the genesis of the rite is to be found in more ancient times depends on whether the Last Supper was a paschal meal. It is difficult to solve this problem .but we can be sure that the last meal of Jesus took place during the period of the Passover and in the atmosphere of that feast: hence in order to understand the meaning of his words and actions we have to consider them in the context of the Jewish Passover. Jesus used an old rite but gave it a new content. The blood of the lamb saved the Jews from death and the paschal meal commemorated it. It lost its appropriateness at the moment of his death, which was a satisfactory sacrifice for men’s sins. Jesus instituted a new covenant with his. death. The Last Supper and the Passion constitute one integral whole. They are continued in Christian Eucharistic sacrifices, which are the Passover of the New Covenant. Christ’s body and blood give us eternal life.Pozycja Potrójny jubileusz ks. prof. Jana ŁachaBartnicki, Roman (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2008)Pozycja Promotor studiów niestacjonarnych na Wydziale TeologicznymBartnicki, Roman (Wydawnictwo Pallottinum, 2010)Pozycja Prorok z Nazaretu w Galilei (Mt 21,11)Bartnicki, Roman (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1972)Pozycja Prosper Grech – Giuseppe Segalla, Metodologia per uno studio della teologia dei Nuovo Testamento (Collana Biblica 1), Torino 1978, Marietti Editori, ss. 192.Bartnicki, Roman (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1981)Pozycja Redakcyjna praca Mateusza w Mt 9, 35-11, 1Bartnicki, Roman (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1987)Pozycja Redakcyjne cele ewangelistów w Łk 19, 28-40 i J 12, 12-19Bartnicki, Roman (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1980)Luke’s Gospel has more common elements with John’s Gospel than the other two Gospels. For example, this is true of the pericopes about the entry of Jesus into Jerusalem . Common to Luke and John are the connection of the crowd’s acclamation with the miracles of Jesus, the title of king for Jesus and the denunciation of the Pharisees’ negative attitude towards him. But there are also differences between Luke and John. Analysis of the fragments, especially of the details given only by Luke and John, excludes the possibility of their direct literary dependence. Their convergence may be explained by the fact that Luke and John described the same event and wanted to stress the same them a, but developed it in different ways. Luke presents Jesus as a king, whose entry into Jerusalem gave great joy to his followers but also an opportunity to display the hypocrisy of his enemies. Luke doesn’t define exactly whose king Jesus is. Yet since his Gospel has an universal character, we may assume that he presents Jesus as the king of all men. John presents Jesus as a king too, but in his Gospel Jesus is the king of Israel. He is the king of peace, whose entry reinforces his followers’ faith and deepens his enemies’ disbelief and anxiety. The king coming into Jerusalem is symbolically described by John as having already risen from the dead, as the Lord of life and as the conqueror of death.Pozycja Rudolf Pesch, Wie Jesus das Abendmahl hielt, Freiburg i. Br 1978, Herder, ss. 110.Bartnicki, Roman (Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie. Wydział Teologiczny, 1979)Pozycja Rzymska administracja prowincji w okresie wczesnego pryncypatuBartnicki, Roman; Chrostowski, Waldemar; Kowalski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2021)

