Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Bartoszek, Antoni"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 17 z 17
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    Cataldo Zuccaro, Teologia śmierci, tłum. Krzysztof Stopa, Kraków, WAM 2004 (Myśl Teologiczna, t. 45), 159 s.
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)
  • Miniatura
    Pozycja
    Głęboko ludzki i prawdziwie chrześcijański sens cierpienia
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 1999)
  • Miniatura
    Pozycja
    Imię Jahwe w Izraelu
    Bartoszek, Antoni (Wydawnictwo Pallottinum, 1994)
  • Miniatura
    Pozycja
    Komplementarność celibatu kapłańskiego i życia małżeńsko-rodzinnego. Refleksja teologiczna
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2010)
    This article tries to find the answer to the question on mutual complementarity of charism of virginity and sacrament of matrimony, provided that charism of virginity is narrowed to clerical celibacy. Presenting, at first place of social context, the approach both to matrimony and clerical celibacy as well, it enabled to notice that at present these two institutions are misunderstood, questioned and non-accepted by many people. That is why it was necessary to remind the basic issues of matrimony which are love and life, and for believers it is a sacrament, and also fundamental meanings of clerical celibacy, namely Christological, ecclesiological and eschatological aspects. Further analyses showed in what way marriage and family life constitutes a base and support for clerical celibacy. It is married couples and families who show, by their lives, the priests – celibates what deep love-agape and responsible care for life are. The last part of the article displays that clerical celibacy has essential influence on spiritual and moral lives of married couples and families, it mainly happens by showing spouses and families the person of Jesus Christ, by deeper understanding of Church community and by reminding of bringing men to eternal life.
  • Miniatura
    Pozycja
    Lucien Israël, Eutanazja czy życie aż do końca, tłum. A. Wojciechowski, Kraków, WAM 2002, 195 s.
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2002)
  • Miniatura
    Pozycja
    Moralne aspekty „jakości życia” w opiece paliatywnej
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2002)
  • Miniatura
    Pozycja
    Nauka a jakość życia
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)
  • Miniatura
    Pozycja
    Nicolas Aumonier, Bernard Beignier, Philippe Letellier, Eutanazja, tłum. E. Burska, Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX 2003, 128 s.
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2004)
  • Miniatura
    Pozycja
    Obrona klauzuli sumienia w kontekście współczesnych tendencji przeciwnych życiu
    Bartoszek, Antoni (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)
    Conscience clause is a special legal regulation that enables the individual to refrain from certain actions, that he is obliged by the law, but which in his conviction, are contrary to his conscience. On one hand, this article shows that clause of conscience in contemporary legislation seems to be something natural because it gives the individual freedom of conscience, but on the other hand – some trends appear to legally narrow it or even to cancel the conscience clause. These trends appear in the context of contemporary tendencies against life. Presented analyses defend the conscience clause again and refer basically to medical professions. The base for this legal regulation constitutes the right to conscientious objection whereas this objection should always be constructive. Existence of the right to conscientious objection is confirmed by the analyses carried out on philosophical – ethical and theological – moral levels, and especially by the concept of natural right. The article also depicts that deep conviction of right to conscientious objection does mean that moral dilemmas concerning refusal to participation in evil do not exist. In some cases conscientious objection becomes contemporary form of martyrdom.
  • Miniatura
    Pozycja
    Osoby niepełnosprawne w życiu społeczeństwa i Kościoła
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)
  • Miniatura
    Pozycja
    Postawa kontemplacji w opiece paliatywnej
    Bartoszek, Antoni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)
    The present paper reveals that palliative care, which seeks to care for the terminally ill, is a place where in a special way an attitude of contemplation can and should be adopted. On one hand, it is a purely natural attitude that lies in watching by the bedside of the dying and reflecting on the truth, the good and the beauty of the human spirit experienced by suffering. On the other hand, on the ground of faith, the attitude of contemplation becomes contemplative prayer which leads to a deeper experience of God, which in turn improves the quality of the healthcare service. Suffering, with its purifying power, results in the union with God. In some cases, however, this union is accomplished only after having passed through the dark night of faith that affects mainly the ill, but also palliative care workers. While it is true that hospice workers are not intended to instruct patients how to cope with suffering, it should be noticed that they are morally obliged to join the ill person on his way of suffering and death by contemplative prayer.
  • Miniatura
    Pozycja
    „Spór o człowieka” a praktyka transplantacji. Na marginesie książki Marii Nowackiej „Etyka a transplantacje”
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2004)
    There has been an argument going on in the contemporary society about the nature of man. The quest for an answer to that question is growing more and more intense in the face of scientific and technological development. One of the branches of science, which provokes a discussion on its moral and anthropological character, is transplantology. Closely connected with this discussion is the book Ethics and Transplantations by Maria Nowacka. On one hand, these considerations outline her standpoint on the ethical dimension of such activities, and on the other hand, they embark on a discussion with her opinions. While Maria Nowacka argues that the application of transplantology is the realisation of the Cartesian philosophy, with its mechanistic view of human body, whereas the author of the article argues that transplantation is based upon an integral vision a person. At this point he emphasizes that the „informed consent” of donor is the prerequisite for taking a human organ to be morally right and to express human solidarity. The author also stresses that in the integral vision of human being as a bodily and spiritual unity, the human organism is the sign of a living man. The death of an organism as a whole is the sign of death of a human being. The death of an organism takes place only after the death of its integrating element, that is the brain. The author disagrees with Mrs. Nowacka’s opinion that a human being is a living organism which is actually or potentially conscious. According to the author the consciousness element is too much emphasized. The whole truth about man is that he is spirituallybodily unity. This holistic theory of a human person forms the basis of both philosophical system called personalism and the modern teaching of the Catholic Church.
  • Miniatura
    Pozycja
    Teologicznomoralny fundament duszpasterstwa młodzieży ukierunkowanego na duchową dojrzałość seksualną
    Bartoszek, Antoni (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2023)
    W Kościele katolickim trwa dyskusja o kształcie duszpasterstwa ludzi młodych, uwzględniającego delikatną sferę ludzkiej płciowości. Jedni opowiadają się za modyfikacją nauczania Kościoła na temat ludzkiej seksualności. Inni twierdzą, że nie należy rezygnować z jasnego przedstawiania prawdy moralnej, także w tak wrażliwej dziedzinie, jaką jest seksualność. Niniejszy artykuł postawił sobie za cel zweryfikowanie tezy, że duszpasterstwo młodzieży, które ma prowadzić do dojrzałego przeżywania seksualności, powinno być zbudowane na głębokim fundamencie teologicznym i antropologicznym, umożliwiającym wyprowadzenie wiarygodnych norm moralnych. Osiągnięcie zamierzonego w artykule celu stało się możliwe dzięki zastosowaniu metody nauk teologicznych, poprzez analizę źródeł właściwych dla teologii. Samo bowiem duszpasterstwo realizowane jest w Kościele, posiadającym nade wszystko teologiczne fundamenty. Spośród wielości źródeł teologicznych wybrano tu dwa: rozdział 19 Ewangelii św. Mateusza oraz nauczanie Jana Pawła II na temat tegoż rozdziału. Prowadzone analizy potwierdziły postawioną tezę. Duszpasterstwo młodzieży winno wypływać z głębokich źródeł teologicznych: powinno być chrystocentryczne. Duszpasterstwo to powinno być gotowe do tworzenia dla ludzi młodych środowisk wiary, w których możliwa jest fascynacja Osobą Jezusa Chrystusa. Zadaniem działań pastoralnych w sferze seksualnej są nade wszystko: ukazywanie piękna małżeństwa otwartego na potomstwo oraz wskazywanie na wyjątkową wartość bezżenności dla królestwa niebieskiego. Analizy wykazały, że w duszpasterskim zaangażowaniu nie należy bać się stawiania wymagań, obecnych w nauczaniu Kościoła, przy czym równocześnie potrzebne jest stałe ukazywanie mocy łaski Bożej.
  • Miniatura
    Pozycja
    The “Samaritan Paradigm” in Modern Palliative Care
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)
    Pojęcie „paradygmat Samarytanina” oznacza tutaj stworzony przez Jezusa, w przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, pewien konkretny wzorzec postępowania odnośnie do osób cierpiących. W przedstawionych analizach „paradygmat Samarytanina” jest odniesiony do współczesnej opieki paliatywnej, posługującej osobom znajdującym się w terminalnej fazie choroby. Istotnymi elementami „paradygmatu Samarytanina” są: zatrzymanie się przy ciężko chorym jako gotowość pomocy, integralne odniesienie do człowieka umierającego, pierwszeństwo bezpośrednich relacji międzyludzkich nad instytucją, konieczność rozwijania profesjonalnego leczenia paliatywnego, gotowość poświęcenia czasu i pieniędzy na rzecz terminalnie chorego, właściwe kształtowanie zależności między pracą etatową a wolontariatem w ramach opieki paliatywnej, szacunek wobec odmienności przekonań bliźniego, umacnianie właściwie ukształtowanej współpracy w ramach zespołu hospicyjnego oraz pogłębianie opieki paliatywnej o wymiar nadprzyrodzony.
  • Miniatura
    Pozycja
    XVI Międzynarodowy Kongres IFOTES – „Radość życia” (Lubiana 10-14 VII 2003 r.)
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2004)
  • Miniatura
    Pozycja
    Znaczenie imienia na starożytnym Bliskim Wschodzie
    Bartoszek, Antoni (Wydawnictwo Pallottinum, 1994)
  • Miniatura
    Pozycja
    Życiem otulana śmierć
    Bartoszek, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2005)
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi