Przeglądaj wg Autor "Batut, Jean-Pierre"
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Bóg Ojciec wszechmogący”. Refleksja nad jednym spornym słowemBatut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 1999)Pozycja Cierpiący Ojciec? Nowsze sugestie i propozycja H. U. von Balthasara w kwestii cierpienia BogaBatut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2004)Pozycja Czy nazywanie kogoś ojcem nie jest uzurpacją?Batut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2010)Pozycja Czystość Jezusa i „odmowa wzięcia”Batut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 1998)Pozycja Learning to Live the Theological Virtues in Christ’s Passion, Ascension, and PentecostBatut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)„Paschalna wiara, wiara w przejście Chrystusa od ukrzyżowania do chwały Boga, nie jest prawdziwa, jeśli nie prowadzi do przejścia tych, którzy ją wyznają do całkowicie innego stylu życia, w którym On, wcześniej umarły, jawi się jako wiecznie żyjący” Misterium Paschalne jest podstawą wiary człowieka i zakłada całkowicie nowe podejście do Chrystusa, Boga, innych ludzi i świata. Cud wielkanocny nie polega tylko na zmartwychwstaniu Chrystusa, ale też na przesłaniu Dobrej Nowiny o wyniesieniu Chrystusa do chwały, o czym będą świadczyć chrześcijanie. Według J. H. Newmana „wzniesienie się” pozwala danej osobie przejść od prostego przekonania, które nie ma podstaw w rzeczywistości do nowego aktu, który pojawia się jako skutek. Podobnie treści wiary, które pojawiają się przed wierzącym, powinny prowadzić do skutków następujących – określonej postawy chrześcijańskiego życia. Wiara ma za zadanie doprowadzić do transformacji życia, do skonfigurowania się z Chrystusem, co skutkuje pojawieniem się nadziei mającej swój wyraz w miłości chrześcijańskiej. Jezus po wniebowstąpieniu staje się niewidzialny, ale dzięki nadziei nie powoduje to smutku uczniów. Ten fakt pozwala im doświadczyć wewnętrznej obecności Chrystusa. Odtąd będą go dostrzegać oczyma wiary. Zesłanie Ducha Świętego jest darem miłości Boga. Niebo się otwiera i otrzymujemy Boski dar, który sprawia, że dostrzegamy obecność Boga w stworzeniach.Pozycja Od natury do chwały. Łaska chorobyBatut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2014)Wspólna etymologia słów „zdrowie” i „zbawienie” (np. łac. salus) świadczy o tym, że człowiek pragnie uciec od grożących mu niebezpieczeństw i że tej troski nie potrafi ograniczyć do krótkiego szczęścia na ziemi. Postawić zbawienie wyżej niż zdrowie i uważać grzech za bardziej niebezpieczny dla ludzkości niż choroba, może brzmieć dziwnie w dzisiejszym świecie, w którym zdrowie jest dla wielu wartością absolutną. Tylko w duchu wiary możliwa jest „święta obojętność” wyrażona w modlitwie Pascala: „Nie proszę Cię o zdrowie lub o chorobę, ani o życie, ani o śmierć; ale byś rozporządzał moim zdrowiem i moją chorobą, moim życiem i moją śmiercią dla Twojej chwały, dla mojego zbawienia i przydatności Kościołowi” Sakramenty uświęcają etapy życia. Nie ma sakramentu śmierci: rytuał pogrzebowy daje się sprowadzić w całości do przypomnienia chrztu. Ale jeśli namaszczenie chorych jest sakramentem, to z pewnością nie po to, by ogłaszać świętość choroby, ale by świętować chorobę. To śmiałe określenie oznacza przeżycie choroby w sposób sakramentalny. Sakrament namaszczenia chorych uzdalnia chorego do świadczenia o mocy Boga, która działa w słabości, a tym samym do stania się jej znakiem i narzędziem dla całego ludu chrześcijańskiego. Chrystus jest Arcykapłanem nie pomimo swojej słabości, ale jako „odziany w słabość” (Hbr 5,2) jak w kapłańską szatę. Jeśli chory jest zjednoczony z Chrystusem, stan chorobowy staje się łaską sakramentalnego uczestnictwa w Jego zbawczej słabości, powodując przejście chorego od zasobów jego natury do nadziei chwały w błogosławionym zmartwychwstaniu.Pozycja Teologiczne odczytanie chrztu JezusaBatut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2006)Pozycja The Chastity of Jesus and the „Refusal to Grasp”Batut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2020)Jean-Pierre Batut in his article analyzes the relationship between Christ’s temptations and His chastity. When Saint Thomas meditates on temptations in the desert (Summa Theologica, III, q. 41), reminds us that the temptation which Christ underwent is experienced like all mysteries. Nevertheless, he makes a distinction between „of flash and world” temptations and „primary temptation” coming directly from the tempter. If the temptation that comes directly from the tempter does not concern „intra-worldly” objects, the author states, it radically rests with God and God’s promise. This is the temptation from the third chapter of Genesis. Therefore, according to the author, this is the only biblical passage to which we can refer to the temptation of Christ, because as the only one he presents a man who is even younger than sin. For example, we cannot compare the temptation of Christ with the description of David’s sin (2 Sam 11 ; 1 Chr 20). Because temptation which David succumbs when he sleeps with Bathsheba is „of flesh and the world”; and this is not the original temptation.Pozycja Wiara w zmartwychwstanie lub logika miłościBatut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Wierność i pamięć Izraela poprzez postacie Abrahama i IzaakaBatut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2007)