Przeglądaj wg Autor "Biernaczyk, Mateusz"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Justyn Męczennik – koncepcja przyczyn świata i jej medioplatońskie wątkiBiernaczyk, Mateusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2018)The article attempts to indicate the influence of the Middle Platonist thought on Justin Martyr’s cosmological views. Therefore, the concept of the first causes of the world according to this Apologist was reconstructed and confronted with the Middle Platonist views. This allowed to show which views Justin shared with his Platonist contemporaries and what original issues he added to them, creating one of the first Christian cosmologies. Justin, like the Middle Platonists, points out the transcendence, causality and goodness of God. He also develops the concept of the Logos which at some points coincides with the Middle Platonists. Basing on extracts taken from the Apologies, one can assume that this Christian thinker, following the Middle Platonists, considers the matter the second, uncreated cause of the world, while in the Dialogue with Trypho, he claims that only God is the uncaused cause of everything. Therefore, the article presents a hypothesis about an evolution of Justin’s thought. The main difference between Justin’s concept and the Middle Platonists’ thought is a different understanding of God’s goodness. This difference leads to different conclusions about the causes of the world.Pozycja Kosmologia medioplatońska w pismach Tacjana Syryjczyka i Atenagorasa z AtenBiernaczyk, Mateusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2021)W artykule ukazano oddziaływanie greckiej filozofii na myśl wczesnochrześcijańską. Dokonano tego na przykładzie wpływu nauki medioplatońskiej na poglądy Tacjana Syryjczyka i Atenagorasa z Aten. Skoncentrowano się na pojmowaniu przez nich zagadnień kosmologicznych związanych z pytaniami o przyczynę, naturę i cel świata. Na początku zrekonstruowano myśl kosmologiczną Tacjana i Atenagorasa, gdyż ich zachowane pisma nie dotyczą bezpośrednio tych zagadnień, a następnie porównano je z poglądami platoników II wieku (Alkinous, Plutarch, Apulejusz), co pozwoliło zaobserwować podobieństwa, a także występujące różnice. Decydującą rolę w pojmowaniu przyczyn, natury i celu kosmosu odgrywa odmienne rozumienie przez nich dobroci Boga. To z tego, jak się zdaje, wynikają odmienne wnioski kosmologiczne, które uwypuklają specyfikę myśli chrześcijańskiej i platońskiej II wieku. Ponadto w pismach omawianych apologetów greckich zauważalne jest nowe spojrzenie na kwestię materii, która nie jawi się jako druga – wieczna przyczyna świata.Pozycja Plutarch of Chaeronea – the Concept of PrinciplesBiernaczyk, Mateusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2019)This article attempts to reconstruct the concept of the principles of the world in Plutarch of Chaeronea. For this purpose, four of his works were analysed: On the E at Delphi, Isis and Osiris, The Obsolescence of Oracles, and On the Generation of the Soul in the Timaeus. It was attempted to point out that it is hard to find consistency in the Middle Platonist’s theological and cosmological views. One time, following Plato, he writes about the highest efficient cause – transcendent God, whom he calls good, the reason, father and creator of the whole of reality. Another time, he refers to the views of the “Old Academy,” i.e. the concept of the One (Hen) and the indefinite Dyad (aoristos Dyas) as the highest principles. Moreover, citing Plato, Plutarch mentions the eternal cause responsible for the evil in the created world. However, a characteristic feature of Plutarch’s thought is the concept of the transcendent cause of reality as a whole. Not only will that idea and the one of an immanent reason – Logos affect the later Platonists, but it will also inspire the first representatives of Christian philosophy.