Przeglądaj wg Autor "Buczek, Jerzy"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Duch Święty a Wcielenie Syna Bożego w nauczaniu Jana Pawła IIBuczek, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2003)Pozycja Duch Święty w życiu wewnętrznym człowieka w nauczaniu środowym Jana Pawła IIBuczek, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2000)Pozycja Duch Święty w życiu ziemskim Jezusa Chrystusa w nauczaniu Jana Pawła IIBuczek, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2001)Pozycja Eklezjologia w pismach Czesława S. BartnikaBuczek, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)Pozycja Ks. Cz. S. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t. I (RW KUL, Lublin 1999, ss. 861) i tom II (RW KUL Lublin 2003, ss. 1057).Buczek, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2003)Pozycja Louis Bouyer, Duch Święty Pocieszyciel. Duch Święty i życie w łasce, Kraków 2000, s. 579. Tłum. z j. francuskiego Alina Liduchowska. Tytuł oryginału: Le Consolateur, Esprit-Saint et vie de grâce, Paris 1980.Buczek, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2000)Pozycja Od wiary do teologii. Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej 1969-1996, red. Ks. Janusz Królikowski, Kraków 2000, ss. 472.Buczek, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2000)Pozycja Pneumatologia eklezjologiczna czy eklezjologia pneumatologiczna?Buczek, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 1998)Pozycja Pneumatologia sakramentalna w nauczaniu Jana Pawła IIBuczek, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2006)In the last years catholic theology has been focusing more and more on trinitarian, in particular pneumatological dimension of sacraments. Trinitarian logic of the Christian revelation wants us to perceive acting of all Divine Persons in sacraments. The sacraments give the church involvement in the mystery of Pascha and Pentecost and their effectiveness results from the Pascha of Christ and the sending of the Holy Spirit. John Paul II depicts the reality of sacraments in the broader context, first pointing out that in the Holy Spirit, the church is a sacrament, the symbol and the tool of the inner union with God and the unity of the whole human family. Next he teaches that the Holy Spirit appears in the church and through the church as giving life. It is meant by that not only the gift of existence but the gift of God’s life, the life of three Holy Trinity Persons given to the church and every man. Finally, he emphasizes that the church cooperates with the Holy Spirit in giving life, first of all through the sacraments, especially through baptism, penance and Eucharist. In all sacraments the acting of the Holy Spirit is vividly seen by him. The Eucharist is the crowning of all sacraments, thanks to them we achieve the communion with God Father through identifying with the first-born Son and the acting of the Holy Spirit.