Przeglądaj wg Autor "Celary, Ireneusz"
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Die christliche Familie als Ort des Evangelisationswerkes der Übermittlung des Glaubens an die junge GenerationCelary, Ireneusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2010)Do podstawowych zadań Kościoła w XXI w. należy ewangelizacja młodzieży, żyjącej w kulturze chrześcijańskiej, ale ogarniętej, bardziej niż inne grupy społeczne, duchem racjonalizmu, laicyzacji, konformizmu życiowego, który wygasza u niej ducha Ewangelii. Młodzież w wielu krajach stanowi dzisiaj ponad połowę ludzkości. Jest to w stosunku do ludzkości całego świata wielka siła społeczna i jednocześnie dla współczesnego Kościoła wielkie wyzwanie do ewangelizacji. Mówiąc o ewangelizacji młodzieży, papież Jan Paweł II podkreślał przy tym często wielkie znaczenie rodziny chrześcijańskiej jako podstawowego podmiotu wychowania młodego pokolenia oraz przekazu wiary (por. CT 68). Rodzice powinni być dla młodego pokolenia nie tylko nauczycielami, przekazującymi wiedzę o życiu, ale także mistrzami, w sposób umiejętny wdrażającymi ich w prawidłowe osiąganie dojrzałości osobowej. Przekazując bowiem swym dorastającym dzieciom wiedzę o Bogu, formują ich wyobrażenia o Nim i w ten sposób stają się pierwszymi oraz najważniejszymi formatorami ich osobowości (zdaniem wielu psychologów) we wszystkich wymiarach (naturalnym i nadprzyrodzonym). Za sprawą rodziców katolickich winna też dokonywać się ich pierwsza ewangelizacja oraz inicjacja do życia chrześcijańskiego. W Katechizmie Kościoła katolickiego czytamy, że w „sanktuarium domowym” powinno być również „praktykowane kapłaństwo chrzcielne ojca rodziny, matki, dzieci i wszystkich członków wspólnoty rodzinnej” (KKK 1657). Ich sakrament małżeństwa, będąc pierwotnym oraz właściwym środkiem uświęcenia rodziny, inicjować winien również jej akty uwielbienia Boga, dziękczynienia oraz prośby. Powinno się to dokonywać zwłaszcza poprzez formację liturgiczną podejmowaną przez rodziców wobec swoich dorastających dzieci. Młodzi ludzie powinni wraz ze swymi rodzicami uczestniczyć przede wszystkim wspólnie w Eucharystii, w sakramencie pokuty i innych sakramentach, wspólnie też modlić się, świętować w sposób chrześcijański niedzielę oraz inne uroczystości kościelne. W dziele ewangelizacyjnym w rodzinie nie wolno również zapomnieć o katechezie rodzinnej, prowadzonej zgodnie z wymaganiami pedagogiki chrześcijańskiej, która staje się dzisiaj niezmiernie ważnym oraz nieodzownym czynnikiem w posłudze doskonalenia młodego pokolenia. Współcześni rodzice nierzadko zadają sobie bowiem pytanie: Jak wychowywać swoje dzieci, aby później w wieku młodzieńczym zdążały we właściwym kierunku, aby były samodzielne, szczęśliwe i umiały dawać szczęście innym? Jakże wielu z nich zaczyna wątpić w to, czy w dzisiejszym świecie jest jeszcze możliwe wychowanie, czy możliwe jest przekazywanie wartości moralnych i duchowych młodemu pokoleniu, w sytuacji, gdy tak wielu ludzi dookoła nas całkowicie się ich wyzbyło. W odpowiedzi na te pytania rodzice nie mogą jednak stracić wiary w celowość ich wychowania. Utrata bowiem wiary sprawia najczęściej, że rodzice zrzucają z siebie odpowiedzialność i obowiązek wychowania, w rezultacie czego młodzi ludzie są często tego wychowania zupełnie pozbawieni. Przedstawione w niniejszym artykule propozycje teologicznopastoralne powinny pomóc rodzicom w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań, w podejmowanych przez nich ważnych decyzjach wychowawczych w „domowym Kościele”. Skupiają się one przede wszystkim na posłudze religijnej rodziny względem młodego pokolenia, niemniej nie mogą być one oderwane od całego procesu wychowawczego. Nie ma bowiem prawdziwego wychowania bez wychowania także religijnego.Pozycja Die gegenwärtigen Herausforderungen der neuen EvangelisationCelary, Ireneusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2007)Europa i świat, ukształtowane przez wydarzenia ostatniego stulecia, postawiły chrześcijaństwo i Kościół wobec radykalnego wyzwania, otwierając równocześnie nowe i twórcze możliwości w głoszeniu i składaniu świadectwa o Ewangelii przed całym światem. Papież Jan Paweł II wezwał wszystkich chrześcijan do zaangażowania się na rzecz pokoju i sprawiedliwości, praw człowieka i chrześcijańskiej solidarności pomiędzy narodami. Wspólna odpowiedzialność za Europę i świat byłaby jednak niepełna, gdyby nie objąć je odnową religijną, którą Jan Paweł II nazwie później nową ewangelizacją. Chcąc pozytywnie odpowiedzieć na możliwości, które daje Kościołowi nowa ewangelizacja, wydaje się, że musi on wpierw znaleźć odpowiedzi na wyzwania, wobec których dziś staje. W artykule niniejszym zwrócona została uwaga czytelnika na następujące sprawy, które uniemożliwiają w sposób skuteczny prowadzenie tego dzieła: brak jedności w samym Kościele, postępująca erozja wiary, potrzeba nawrócenia ochrzczonych, niebezpieczeństwo potężnych prądów antyewangelizacyjnych oraz brak dialogu Kościoła ze współczesnym światem. Otwierająca się zatem przed Kościołem nowa epoka historyczna, nowe tysiąclecie, domaga się nowych wysiłków ewangelizacyjnych wobec potrzeb, jakie stwarza dzisiejszy świat. Nowa ewangelizacja nie jest jednak programem tzw. „restauracji” Europy i świata czasów minionych, lecz pomocą w odkrywaniu chrześcijańskich korzeni i odnowieniem cywilizacji głębszej, bardziej chrześcijańskiej, a zatem także i bardziej ludzkiej. Głoszenie tych prawd wymaga zatem od Kościoła posługiwania się takim językiem i argumentami oraz takimi formami przekazu, które uwzględniać będą sytuację oraz możliwości percepcyjne słuchaczy, żyjących w danym miejscu i czasie.Pozycja Głoszenie wiary w zmartwychwstanie Chrystusa zasadniczym celem nowej ewangelizacjiCelary, Ireneusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Inicjacyjno-katechumenalny kształt nowej ewangelizacji kontynentu europejskiegoCelary, Ireneusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Nauka o Eucharystii w myśli teologiczno-pastoralnej księdza profesora Romualda Raka (1920-2003)Celary, Ireneusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2005)Pozycja Obecność prawdy o zmartwychwstaniu w liturgii KościołaCelary, Ireneusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2003)Pozycja Od kratek konfesjonału do kultury podglądania? Refleksje płynące z konfrontacji między kulturą chrześcijańską a zjawiskiem kultury popularnejCelary, Ireneusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Prawda o zmartwychwstaniu w przepowiadaniu kaznodziejsko-homiletycznymCelary, Ireneusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2003)The Resurrection of Jesus Christ constitutes a central event in the history of redemption and the basic truth of religious faith. Without the resurrection of Jesus, we would not be able to comprehend the origins and existence of Christianity since Christian religion is not only the acceptance of evangelical teaching and belief in the redemptive event of the sacrificial death of Christ, not only the experiencing of His suffering and death, but first of all the belief in the life brought by resurrected Christ The resurrection of Jesus was for the original Christianity an event of fundamental significance. It was vital for its existence and development. St. Paul leaves no doubt about it when he says: “And if Christ has not been raised from death, then we have nothing to preach and you have nothing to believe” (1 Cor 15,14). That is why the Easter testimony constituted the centre of apostolic and early Christian preaching. It has remained the centre of Christian cult, faith and preaching until now. In preaching of the Church, resurrected Christ Himself addresses people. By preaching, the Good News about the paschal mystery of Christ reaches all times and places. Gospel, preached by Christ, is joyful news about the redemption already perfected in Christ. Those who are listening to preaching hear Christ Himself.Pozycja Środki społecznego przekazu w duszpasterskiej działalności Kościoła w Polsce w latach 1989-2000Celary, Ireneusz (Instytut Teologiczny Diecezji Ełckiej, 2003)Pozycja Zbawcza obecność Chrystusa zmartwychwstałego w DuchuCelary, Ireneusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)