Przeglądaj wg Autor "Chojnacki, Grzegorz"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Czy intelektualiści są przewodnią siłą narodu? Edyty Stein analiza struktury społeczeństwa w wykładzie „Intelekt i intelektualiści”Chojnacki, Grzegorz (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2005)Pozycja „Droga Synodalna” w Niemczech w dobie koronawirusa. Bilans rocznyChojnacki, Grzegorz (Wydawnictwo Pallottinum, 2021)The „Synodal Path”, launched in 2019 in the Catholic Church in Germany, as a forum for discussion and reflection of clergy and lay people, representatives of the hierarchy and associations, carries out detailed work on four areas of the Church’s life and activity. Established synodal commissions (forums) work on-site and online, depending on pandemic conditions. The pandemic, on the other hand, showed even more the internal and pastoral problems that the Catholic Church in Germany has been struggling with for a long time. Pope Francis is a supporter of a synodal process in the universal and local Church, in order to diagnose individual issues concerning faith and morality, so that the Church community could be more vital, with a better outlined mission and awareness of presence in the modern world. He points out, however, that the synodality of the Church cannot mean some form of parliamentarism, but must mean a common journey and listening to the inspirations of the Holy Spirit. Using all methods of cognition and reasoning, discourse and dispute, the Gospel should be made more understandable, and its implementation should be aimed at seeking and finding more and more appropriate approaches to universal and permanent moral norms, so that they would better correspond to different cultural contexts, so that they would be able to better express their invariable timeliness in every historical context, so that they would allow the correct understanding and interpretation of the truth contained in them.Pozycja Jörg Lüer, Die katholische Kirche und die „Zeichen der Zeit”. Die Deutsche Kommission Justitia et Pax nach 1989, „Theologie und Frieden“ Bd. 44, Stuttgart 2013, ss. 301.Chojnacki, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013)Pozycja Konteksty i implikacje III Sesji Plenarnej „Der synodale Weg” we Frankfurcie nad Menem, 3–5 lutego 2022 rokuChojnacki, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2022)Trzecia sesja plenarna „Der Synodale Weg” i przyjęte podczas niej trzy dokumenty pozwalają na wstępną diagnozę rozpoczętego w 2019 roku procesu odnowy i reform w Kościele katolickim w Niemczech. Diagnoza ta pozwala zauważyć, że członkowie wspólnoty kościoła są zaniepokojeni coraz większą liczbą apostazji oraz trudnościami z odzyskaniem zaufania i wiarygodności spowodowanego nadużyciami autorytetu i władzy w wielu wymiarach życia duchowego i fizycznego (seksualnego). W uchwalonych dokumentach w wymiarze teologicznym dokonano rewizji precedencji źródeł teologicznych, kładąc większy akcent na „znaki czasu” jako locus theologicus oraz uwypuklając większe znaczenie konferencji episkopatu danego kraju do rozstrzygnięć w obrębie autentycznego nauczania w Kościele powszechnym. Gremium „Der Synodaler Weg” oraz mające się ukonstytuować Rady synodalne na poziomie diecezji także powinny mieć nie tylko charakter doradczy, ale i rozstrzygający. Podobne reformy Kościoła katolickiego spotykają się z ruchami kontestującymi takie rozstrzygnięcia, wskazującymi na to, że uczestnicy tego gremium nie mają mandatu, aby zobowiązywać wierzących w Niemczech do ich przestrzegania. Stolica Apostolska wydała Deklarację, wskazując, że decyzje podejmowane przez „Der Synodale Weg” nie mają mocy wiążącej ani w przypadku propozycji nowych form kierowania Kościołem, ani w kwestiach wiary i moralności.Pozycja Moraltheologische Implikationen des Glaubens nach der apostolischen Exhortation Evangelii gaudium des Papstes FranziskusChojnacki, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Papież Franciszek kładzie w swoim nauczaniu i pastoralnej działalności wyjątkowy akcent na potrzebę ewangelizacji, która ma wzbudzić (na nowo) gotowość do ożywienia łaski, wypływającej z przyjętego daru wiary. Zwłaszcza relacja w Trójjedynym Bogiem musi zostać poddana pogłębieniu i zintensyfikowaniu, chodzi tu o odnowienie przymierza z Bogiem, którego podstawą jest cnota miłości, gdzie ujawnia się uprzednie umiłowanie Boga przez człowieka i miłosne oddanie się człowieka swojemu Stwórcy. Franciszek dostrzega wielką potrzebę ożywienia miłości człowieka do Boga, która sprawi, że Jego przykazania są łatwe do spełnienia. Bowiem z zachowania przykazań nie rodzi się miłość do Boga, lecz może powstać swoisty rodzaj moralizmu, który będzie polegał na zewnętrznym spełnianiu nakazów i zakazów, bez autentycznego życia wiarą i z wiary. Miłość człowieka do Boga sprawia, że człowiek chce żyć w prawdzie, która jest prawdziwym gwarantem wolności i przyczynia się do społecznej aplikacji zasady ordo caritatis.Pozycja „Oto Partia: siła ludów i sumienie” – komunistyczna wizja (de)formacji sumieniaChojnacki, Grzegorz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2018)Kształtowanie światopoglądu „nowego człowieka” w systemie komunistycznym było jednym z najważniejszych zadań dla ideologów i funkcjonariuszy nowego porządku ideowo- społecznego. Dzięki wdrożonej edukacji w procesach wychowawczych stosowano nową hierarchię wartości, na której czele został postawiony relatywizm klasowy oraz utylitaryzm, który pozwalał klasie rządzącej, uważającej się za emanację proletariatu, na podporządkowanie wszystkich środków, łącznie z metodami represji, jednemu celowi: zachowaniu absolutnej władzy. W klasie rządzącej wyrastała grupa osób, semiautonomicznej wobec całej komunistycznej partii, która w sposób typowy dla oligarchii sprawowała absolutne rządy dzięki całemu aparatowi cenzury, przymusu oraz walki z Kościołem. Stawała się ona coraz bardziej „zbiorowym” sumieniem, które rościło sobie prawo do podporządkowania sumienia jednostki.