Przeglądaj wg Autor "Chrostowski, Mariusz"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja O sądzie Bożym, niebie i piekle w pismach Leszka KołakowskiegoChrostowski, Mariusz (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2018)The Catholic Church believes in the posthumous God’s judgment, heaven or hell. A man who is seeking God will sooner or later realize, that the question, about his existence is closely related to the question about the final destiny of man: death and what next? Leszek Kołakowski (1927−2009) repeatedly referred to the eschatological dimension of human existence, based mainly on the Christian tradition, which sees the purpose of the earthly pilgrimage of man in eternal bliss or eternal damnation. In his opinion, the man participates in the eternal struggle between God and the devil. It is not just a passive observer in it, but it is in the very centre of it, it is a victim of these struggles, although our fate also influences the course of this battle.Pozycja Współczesne wyzwania teologiczno-pastoralne a performatywna lekcja religiiChrostowski, Mariusz (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2022)Ostatnia dekada wyraźnie pokazuje, że dzieci i młodzież w Polsce coraz częściej znajdują się poza spektrum oddziaływania religii zinstytucjonalizowanej. Sekularyzacja, zrywanie z tradycją, dystansowanie się od instytucji Kościoła i indywidualizacja wiary stawiają przed nowymi wyzwaniami nie tylko edukację religijną, ale także teologię. Jednym z takich naglących wyzwań jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak przedstawić religię w całej jej głębi i szerokości, w praktyce i teorii, w czynie i słowie, ale także wskazanie możliwości wzmocnienia jej przekazu za pomocą przestrzennej, fizycznej, scenicznej i gestykulacyjnej prezentacji. W tym sensie niniejszy artykuł stanowi próbę otwarcia dyskusji wokół możliwości adaptacji performatywnej lekcji religii w polskich szkołach, która skutecznie mogłaby uatrakcyjnić dydaktyczny aspekt tego przedmiotu oraz umożliwić uczniom zdobycie głębokich i, przede wszystkim, indywidualnych doświadczeń religijnych.

