Przeglądaj wg Autor "Cuda, Jerzy"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aktualność soborowego postulatu społecznej realizacji chrześcijańskiej nadzieiCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Antropo-logika komplementarnej nierozłączności problematyki „Dasein człowieka” z problematyką „autoprzekazu Boga”Cuda, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)Tworzące treść artykułu zagadnienia spotykają się w inspirowanej myślą Heideggera hermeneutycznej interpretacji komplementarności problematyki „Dasein człowieka” z problematyką „Autoprzekazu Boga”. Zainteresowanie tą komplementarnością jest, w istocie rzeczy, zainteresowaniem możliwością poznania i realizacji tożsamości człowieka. Rozumowania artykułu dzielą się na dwie zasadnicze części: Wprowadzenie i Rozwinięcie. Pierwsza część zapowiada syntetycznie problematykę antropo-logicznej nierozłączności relacji „Dasein człowieka”–„Autoprzekaz Boga”. Druga część rozwija aspektowo interpretację historycznego procesu tej relacji: Dasein–Sein; Dasein–Nihilizm; objawione Autoprzekazem wyjaśnienie tożsamości człowieka itd. Istotą historycznej genezy tożsamości człowieka jest chrystologiczne jednoczenie ludzi „na obraz” trynitarnej Wspólnoty Miłości. Stwórczo-zbawczy proces antropogenezy jest więc procesem eklezjogenezy, co powinna mieć na uwadze definicja współczesnej globalizacji.Pozycja Antropofania w paschalnej nadziei...Cuda, Jerzy (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 1999)Pozycja Antropologiczna funkcja teologii fundamentalnejCuda, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1985)Pozycja Bóg nadziei w miejscu grozy?Cuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1997)Pozycja Chrystologia w historii refleksji apologetycznejCuda, Jerzy (Wydawnictwo Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 1995)Pozycja Chrześcijaństwo jutraCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Czekając na sąd sądów...Cuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 2001)Pozycja Eklezjo-logika stwórczego dziełaCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 2000)Pozycja Historyczne „jeszcze nie” i „już” chrysto-logicznej antropogenezyCuda, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Kryteria wiarygodności całościowych wizji historiiCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1998)Pozycja L’homme à la recherche de son identité et de sa réalisation. Un paradigme herméneutique de théologie fondamentaleCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Hermeneutyczne poszukiwania naukowej i filozoficznej refleksji nie dysponują „ostatnim słowem” wyjaśniającym „całościowo” tożsamość człowieka. Wpisana w jego defnicję konieczność takiego wyjaśnienia (Fides et ratio 1; 27) spotyka się z koniecznością uwzględnienia odkrywalnej w „tekście historii” Chrysto-logicznej przemowy Boga (FR 11). Objawiona „opowiedziana” tożsamość człowieka („tożsamość narracyjna”), w swej dialogicznej strukturze (schemat), jest „obietnicą” i „zadaniem”. Realizowany tą strukturą proces antropogenezy (teoria działania) jest także procesem identyfikacji. Istotnym komponentem tak wyjaśnionej tożsamości człowieka jest więc decyzja (odpowiedź), motywowana (komplementarnie) antropologiczną wiedzą („całościową” i „częściową”). W antropologice tej motywacji rozum i wiara dopełniają się wzajemnie. W eschatologicznym otwarciu tego procesu, kryterium racjonalności zawierzenia objawionej antropologii jest społeczna miłość. Miłość jest jedyną nadzieją ostatecznego zrozumienia i zrealizowania tożsamości człowieka.Pozycja Nadzieja poznania i realizacji tożsamości człowieka w komplementarności trzech rozmówCuda, Jerzy (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)The subject of interest in the article is the problem of human identity, in which there is a possibility of discovering a postulate of complementarity of “existence” and “understanding”. Hermeneutic interpretation of that complementarity is confronted by the question whether it is possible to understand human identity in its historical existence. Philosophical hermeneutics, being conscious of how complex the process to find the answer might be, points out the indispensability of the “conversation” category. Conversation is not only a “tool” defining human existence but also its essence. Searching for conversations (cosmological, anthropological, theological) in the complementarity of pluralism, a human being receives a certain information, while existing in the structure of a hermeneutic cycle (a part – a whole). The information includes a message that human identity, the cognizance of which are not fully embraced by spatial and temporal boundaries of history, is a historical promise and a task. Rationality of man's decision is expressed by a theological triad: I hope that what I believe in I realize by love.Pozycja Nadzieja w strukturze „ludzkiego świata”Cuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1977)Pozycja Od odkupienia do stworzenia?Cuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1997)Pozycja P. Knauer, Der Glaube kommt vom Hören. Ökumenische Fundamentaltheologie, Graz–Wien–Köln 1978Cuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1982)Pozycja Prawda ludzkiego życia: ja = my = BógCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1979)Pozycja Problematyka wolności w antropologii teologicznejCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1996)Pozycja Przyszłość uwarunkowana tradycjąCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 1989)Pozycja Ryzyko teo-logiki globalnej solidarnościCuda, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2012)