Przeglądaj wg Autor "Danielewicz, Zbigniew"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo egzystencjalne i specyfika jego wybranych noetycznych zagrożeńDanielewicz, Zbigniew (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Autor podejmuje analizę rozumienia idei bezpieczeństwa jednostki i w jej ramach bezpieczeństwa egzystencjalnego, a następnie dokłada starań w celu ustalenia tożsamości zagrożeń tych wymiarów bezpieczeństwa. Przybierają one postać zagrożeń „miękkich”, atakujących wrażliwą sferę noetyczną człowieka, związaną z pojmowaniem sensu życia i tego, jak ów sens kształtuje się poprzez wielkie kulturowe narracje. Zagrożeniom tym często towarzyszy apatia i lęk. Przejawy te są coraz powszechniej i intensywniej odnotowywane we współczesnych społeczeństwach. Obrona sensu ostatecznego (V.E. Frankl), wiązanego w sposób konieczny z uznaniem Boga, pomaga ustrzec się od pułapek owych zagrożeń.Pozycja Communio Kościoła według Jürgena Moltmanna – od wspólnoty podstawowej po horyzont nowego stworzeniaDanielewicz, Zbigniew (Uniwersytet Szczeciński, 2011)The communio-oriented vision of the church has a strong tradition in the evangelical theology, and so is with Jürgen Moltmann’s approach. There is a couple of layers to Moltmann’s ecclesiological project. Firstly, he provides a way of reforming the church in Germany and is convinced that the key to the process consists in reorganizing the church into small, ,,base communities”, where all members know each other; the communities, rich in charismata, are tied together by mutual care and friendship. Secondly, he sees the eschatological communio of the church over against the horizon of the new creation. As such, the church will embrace not only the saved ones, but the whole of creation as well. It is the final phase of the history of salvation when ,,God will be all in all.”Pozycja Elementy teologii Paruzji Chrystusa w myśli współczesnych teologów katolickichDanielewicz, Zbigniew (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2002)Pozycja Nie taki prosty. Meandry linearnej koncepcji czasu w chrześcijaństwieDanielewicz, Zbigniew (2015)Artykuł podejmuje tematykę czasu – mającego w chrześcijaństwie „podstawowe znaczenie” (Jan Paweł II) – w aspekcie jego linearnej interpretacji. Problem zawiera się w pytaniu, czy linearna interpretacja koncepcji czasu wyczerpuje jego rozumienie w chrześcijańskiej doktrynie? Autor pyta również o genezę interpretacji linearnej i wskazuje na kilka czynników istotnych dla jej wykształcenia się: nowożytna rewolucja naukowa (odkrycie głębi czasu sięgającej 13,7 mld lat zamiast 6 tys.), pooświeceniowe osłabienie oddziaływania idei Opatrzności Bożej; przemiany cywilizacyjne i kontakty interkulturowe (zapoznanie się z innymi niż zachodnie koncepcjami czasu). Autor skłania się ku tezie, że forsowana m.in. przez Oscara Cullmanna w XX wieku i współgrająca z historiozbawczą orientacją nowszej teologii linearna koncepcja czasu może być uznana za biblijną pod pewnymi warunkami, a mianowicie przy uznaniu wpływu wyżej wymienionych nowożytnych czynników na jej sformułowanie. Powyższe motywy ubogacają rozumienie genezy linearnej koncepcji czasu.