Przeglądaj wg Autor "Froniewski, Jacek"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Adwent – przygotowanie drogi dla PanaFroniewski, Jacek (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1997)Pozycja Arnold Angenendt, Die Revolution des geistigen Opfers. Blut – Sündenbock – Eucharistie, Herder, Freiburg im Br. 2016 (wyd. 2 rozszerzone), ss. 215.Froniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja Das Reformatorenlexikon, Hrsg. Irene Dingel / Volker Leppin, Darmstadt 2014, Lambert Schneider, ss. 304.Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2015)Pozycja Do czego wzywa mnie Bóg?Froniewski, Jacek (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1996)Pozycja Emmanuel Carrère, Królestwo, tłum. K. Arustowicz, Kraków 2016, Wydawnictwo Literackie, ss. 529.Froniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja Georg Ziaja, Lexikon der bedeutendsten Protestanten in Polen-Litauen im 16. Jahrhundert, Warszawa 2016, Wydawnictwo Naukowe Semper, ss. 169.Froniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja Jedność Kościoła urzeczywistniona w znaku wspólnoty eucharystycznej – cel, który się oddala? Stan dialogu katolicko-protestanckiego o Eucharystii jako ofierze 50 lat po Dekrecie o ekumenizmieFroniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2015)Soborowy dekret Unitatis redintegratio otworzył Kościół katolicki na dialog ekumeniczny z innymi wyznaniami chrześcijańskimi, wyznaczając jako jego cel pełną wspólnotę kościelną urzeczywistniającą się we wspólnym sprawowaniu Eucharystii. Jedną z podstawowych przeszkód na drodze realizacji tego celu była trwająca od czasów Reformacji kontrowersja z protestantami na temat mszy jako ofiary. Artykuł, przez analizę dokumentów poszczególnych dialogów ekumenicznych, prezentuje zakres osiągniętego postępu w tej dziedzinie. Kluczem do rozwiązania tej kontrowersji w najbardziej zaawansowanych dialogach okazała się biblijnie rozumiana kategoria pamiątki (anamnesis), która pozwoliła ukazać w sposób akceptowalny dla obu stron związek pomiędzy jedyną ofiarą Chrystusa na krzyżu a ofiarą eucharystyczną. W dalszej perspektywie uzyskanie większego zbliżenia między Kościołami chrześcijańskimi wymaga tu pokonania przeszkód w innych spornych obszarach (głównie sprawa ministra/szafarza Eucharystii), a także wypracowania nowej metodologii prowadzonych dialogów.Pozycja Konferencja ekumeniczna „Od konfliktu do komunii. Wspólne luterańsko-katolickie upamiętnienie reformacji w roku 2017”. Paderborn, 10–12 marca 2014 r.Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2014)Pozycja Konferencja naukowa „Ecclesia in Verbo” – Zwischen Reform und Reformation. Katholische Akademie Schwerte (Niemcy), 1-3 czerwca 2012 r.Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Konfessionskunde, Johannes Oeldemann (Hg.), Paderborn-Leipzig 2015, Bonifatius – Evangelische VerlaganstaFroniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2015)Pozycja Mój chrzestFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Odrodzenie praktyki namaszczania chorych w niemieckim luteranizmieFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2014)In catholic circles there is a rather common belief that Lutheran Churches do not practice the anointing of the sick. The source of such a belief is the teaching contained in the M. Luther works, where the sacramental nature of the anointing of the sick is categorically denied. In modern times however, and especially since the middle of the 20th century, in many Lutheran Churches we have been able to notice a come back to the anointment rite, seen as a form of service of the Church towards the sick testified in the New Testament. This process is also a fruit of the development of mutual ecumenical links. The paper presents this phenomenon within the German Lutheranism, where is has the longest history and rich liturgical forms. A detailed analysis of the de velopment of the liturgical forms of the anointing of the sick in the Lutheran Churches of Germany since the 19th century leads to optimistic theological conclusions as to the ecumenical prospects in this domain.Pozycja Podzielone chrześcijaństwoFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Sabine Laplane, Frère Roger de Taizé. Avec presque rien..., Paris 2015, Les Éditions du Cerf, ss. 528.Froniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2015)Pozycja Sakrament namaszczenia chorych w nauczaniu XVI-wiecznych Ojców reformacjiFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2014)Pozycja Specyfika sakramentu namaszczenia chorych w Kościołach orientalnychFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2013)Pozycja Teologiczne znaczenie wkładu Maxa Thuriana w przygotowanie „Dokumentu z Limy” (BEM) w zakresie eucharystycznego charakteru anamnezy (z pozycji 30 lat recepcji dokumentu)Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Współczesne uwarunkowania posługi duchowej wobec chorych w Polsce – aspekty medyczne, prawne, duszpasterskie i ekumeniczneFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2018)Since the mid-20th century numerous factors have emerged which have substantially influenced the change in the form of spiritual service to the sick. The author indicates four such basic domains in which the most important changes in this respect have occurred. In medical sciences we are currently witnessing the passage from the biomedical paradigm to the holistic one, which implies an appreciation of cultural factor influence on the treatment process. This results in recognising the value of the chaplain service in the hospital. As far as the civil law is concerned, in the 90s of the 20th century in Poland regulations were introduced which regulate relationships between the state and religious communities. These regulations ensured legal guarantees for the chaplain service in hospitals. The Second Vatican Council initiated a reform of the sacrament of anointing of the sick, which has deeply transformed the form of the pastoral sick care. In this respect, the author analyses the recent instruction on this subject, issued by the Polish Bishops’ Conference. Finally, the forth part of the paper outlines the ecumenical dimension of the spiritual help for the sick of other denominations, which is currently of an increasing practical importance in view of the growing migration movements in Europe. Ultimately, the goal of the paper is to indicate guidelines for chaplains servicing the sick which would be adequate in the context of the above mentioned modern determinants.Pozycja Zbawcze działanie Jezusa wobec chorych jako fundament ustanowienia sakramentu namaszczenia chorychFroniewski, Jacek (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2021)Sakrament namaszczenia chorych nie jest ujęty w Ewangeliach w żadnym zapisie, który by jednoznacznie wskazywał, że Jezus go bezpośrednio ustanowił. Stąd teologowie reformacyjni kwestionowali sakramentalność tego obrzędu. Sobór Trydencki potwierdził namaszczenie chorych jako prawdziwy sakrament, odwołując się do tekstów Mk 6,13 i Jk 5,14-15. W niniejszym artykule dokonana została próba ukazania szerszego tła ustanowienia tego sakramentu w postaci całej działalności Jezusa wobec chorych. Tok tego rozumowania przedstawiony jest w trzech częściach. Pierwsza omawia gesty i słowa Jezusa w aktach uzdrowienia jako pierwotny model dla sakramentalnej posługi wobec chorych. Druga wskazuje na duchowe aspekty uzdrowień dokonywanych przez Jezusa jako otwarcie na łaskę. Trzecia zaś na bazie tego materiału jest interpretacją zapisu Mk 6,13 jako pewnego archetypu praktyki namaszczenia chorych. Dodatkowo czwarta część artykułu wskazuje na różne inne teorie teologiczne będące próbą rozwiązania tego problemu, które stanowią pewne uzupełnienie przeprowadzonego tutaj wnioskowania upatrującego w zbawczym działaniu Jezusa wobec chorych fundamentu ustanowienia tegoż sakramentu.