Przeglądaj wg Autor "Froniewski, Jacek"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 25
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Adwent – przygotowanie drogi dla PanaFroniewski, Jacek (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1997)Pozycja Arnold Angenendt, Die Revolution des geistigen Opfers. Blut – Sündenbock – Eucharistie, Herder, Freiburg im Br. 2016 (wyd. 2 rozszerzone), ss. 215.Froniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja Das Reformatorenlexikon, Hrsg. Irene Dingel / Volker Leppin, Darmstadt 2014, Lambert Schneider, ss. 304.Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2015)Pozycja Do czego wzywa mnie Bóg?Froniewski, Jacek (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1996)Pozycja Emmanuel Carrère, Królestwo, tłum. K. Arustowicz, Kraków 2016, Wydawnictwo Literackie, ss. 529.Froniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja Georg Ziaja, Lexikon der bedeutendsten Protestanten in Polen-Litauen im 16. Jahrhundert, Warszawa 2016, Wydawnictwo Naukowe Semper, ss. 169.Froniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Pozycja Jedność Kościoła urzeczywistniona w znaku wspólnoty eucharystycznej – cel, który się oddala? Stan dialogu katolicko-protestanckiego o Eucharystii jako ofierze 50 lat po Dekrecie o ekumenizmieFroniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2015)Soborowy dekret Unitatis redintegratio otworzył Kościół katolicki na dialog ekumeniczny z innymi wyznaniami chrześcijańskimi, wyznaczając jako jego cel pełną wspólnotę kościelną urzeczywistniającą się we wspólnym sprawowaniu Eucharystii. Jedną z podstawowych przeszkód na drodze realizacji tego celu była trwająca od czasów Reformacji kontrowersja z protestantami na temat mszy jako ofiary. Artykuł, przez analizę dokumentów poszczególnych dialogów ekumenicznych, prezentuje zakres osiągniętego postępu w tej dziedzinie. Kluczem do rozwiązania tej kontrowersji w najbardziej zaawansowanych dialogach okazała się biblijnie rozumiana kategoria pamiątki (anamnesis), która pozwoliła ukazać w sposób akceptowalny dla obu stron związek pomiędzy jedyną ofiarą Chrystusa na krzyżu a ofiarą eucharystyczną. W dalszej perspektywie uzyskanie większego zbliżenia między Kościołami chrześcijańskimi wymaga tu pokonania przeszkód w innych spornych obszarach (głównie sprawa ministra/szafarza Eucharystii), a także wypracowania nowej metodologii prowadzonych dialogów.Pozycja Konferencja ekumeniczna „Od konfliktu do komunii. Wspólne luterańsko-katolickie upamiętnienie reformacji w roku 2017”. Paderborn, 10–12 marca 2014 r.Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2014)Pozycja Konferencja naukowa „Ecclesia in Verbo” – Zwischen Reform und Reformation. Katholische Akademie Schwerte (Niemcy), 1-3 czerwca 2012 r.Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Konfessionskunde, Johannes Oeldemann (Hg.), Paderborn-Leipzig 2015, Bonifatius – Evangelische VerlaganstaFroniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2015)Pozycja Mój chrzestFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Odrodzenie praktyki namaszczania chorych w niemieckim luteranizmieFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2014)In catholic circles there is a rather common belief that Lutheran Churches do not practice the anointing of the sick. The source of such a belief is the teaching contained in the M. Luther works, where the sacramental nature of the anointing of the sick is categorically denied. In modern times however, and especially since the middle of the 20th century, in many Lutheran Churches we have been able to notice a come back to the anointment rite, seen as a form of service of the Church towards the sick testified in the New Testament. This process is also a fruit of the development of mutual ecumenical links. The paper presents this phenomenon within the German Lutheranism, where is has the longest history and rich liturgical forms. A detailed analysis of the de velopment of the liturgical forms of the anointing of the sick in the Lutheran Churches of Germany since the 19th century leads to optimistic theological conclusions as to the ecumenical prospects in this domain.Pozycja Podzielone chrześcijaństwoFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Sabine Laplane, Frère Roger de Taizé. Avec presque rien..., Paris 2015, Les Éditions du Cerf, ss. 528.Froniewski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2015)Pozycja Sakrament namaszczenia chorych w nauczaniu XVI-wiecznych Ojców reformacjiFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2014)Pozycja Sakrament namaszczenia chorych w praktyce liturgicznej i teologii Kościołów prawosławnych tradycji bizantyjskiejFroniewski, Jacek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2013)It is commonly held that essential consensus can be found in the sacramental pastoral of the Roman Catholic Church and of the Orthodox Church. This cannot, however, be said of the sacrament of the Anointing of the Sick, where there are significant differences. In this article the author first outlines the historical development of the liturgy of the Anointing of the Sick in the byzantine rite. For this reason he delineates then the theology of this sacrament according to the orthodox mind. In conclusion he expounds three significant differences between the orthodox liturgy of Anointing of the Sick and the catholic praxis. Firstly, the Anointing of the Sick in the orthodox liturgy is generally done in concelebration with seven priests. Secondly, the oil of the sick would be blessed by the priest directly during the anointing and not by the bishop, like in the Catholic Church during the liturgy of Maundy Thursday. Finally, the orthodoxy emphasizes so strongly the forgiveness of sins as an effect of the Anointing of the Sick that the latter sometimes becomes in the praxis a substitute for the sacrament of reconciliation.Pozycja Specyfika sakramentu namaszczenia chorych w Kościołach orientalnychFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2013)Pozycja Teologia anamnezy eucharystycznej jako pamiątki uobecniającej ofiarę Chrystusa i jej implikacje ekumeniczneFroniewski, Jacek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)Pozycja Teologiczne znaczenie wkładu Maxa Thuriana w przygotowanie „Dokumentu z Limy” (BEM) w zakresie eucharystycznego charakteru anamnezy (z pozycji 30 lat recepcji dokumentu)Froniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Theological and Biblical Basis for Construing the Eucharist… as a Memorial to the Sacrifice of ChristFroniewski, Jacek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2021)The fundamental problem addressed in the article is the question of how, based on the Scriptures, believers participating in the Eucharist have access to Christ’s salvific sacrifice on the cross. The author takes as a starting point Jesus’ words uttered at the Last Supper: “Do this in memory of me” (gr. tuto poieite eis ten emen anamnesin) and considers it crucial to understand the original meaning of the word “memorial” (gr. anamnesis). He carries out his analysis in two stages. First, he reaches for the Hebrew word zikkaron as the equivalent of the New Testamental term anamnesis and proves it is deeply rooted in the cult language of Judaism. Then, in this context, he carries out an exegesis of the words of the institution of the Eucharist, which he extends by the explanations offered by the author of the Letter to the Hebrews, where we find a full understanding of Christ’s sacrifice made “once for all.” The rediscovery in theology of the full understanding of the concept of memorial-anamnesis from the words of the institution of the Eucharist only took place in the biblical and liturgical research of the twentieth century, the achievements of which constitute here a fundamental point of reference for the author’s search. The result of this process was the reception and return to the biblical-patristic approach to the memorial in Catholic teaching about the Eucharist as a sacrifice and the breaking of the deadlock in ecumenical dialogue in this area.