Przeglądaj wg Autor "Giambrone, Anthony"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Jesus and the Paralytics. Memorializing Miracles in the Greco-Roman World of the GospelsGiambrone, Anthony (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020)This study explores the Greco-Roman memorialization of healings through material culture as a point of comparison for the Gospels’ miracle traditions. Special attention is given to the ex-votos left at healing shrines and especially the Iamata inscriptions connected with the Asclepius cult. This corpus of evidence brings into focus a series of dynamics that help illuminate the stories of Jesus’ two healings of a paralytic (John 5:1-15; Mark 2:1-10). The comparisons help clarify both the common memorializing supports that informed and sustained the memory of Jesus transmitted in the Gospels, as well as the distinctive relationship of the Christian cult to certain specific places where memories of Jesus where preserved.Pozycja W poszukiwaniu Vera et Sincera de Jesu. Dei Verbum § 19 i historyczność EwangeliiGiambrone, Anthony (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2021)Niniejsze studium przedstawia propozycję interpretacji nauczania zawartego w paragrafie 19 Konstytucji Dei Verbum o historyczności Ewangelii jako typowego przykładu soborowego ressourcement, a nie całkowicie „nowego schematu” (José Caba), wypracowanego przez formgeschichte i specjalnie dostosowanego do krytycznego poszukiwania Jezusa historycznego. Sobór Watykański II przywraca tu nowe spojrzenie na ostateczny paradygmat Pisma Świętego, zaś nauczanie Kościoła na temat historyczności Ewangelii najlepiej rozumieć jako zarys schematu Łukaszowego. W istocie tekst soborowy stanowi swego rodzaju egzegezę wstępu do Ewangelii Łukasza. Chociaż to odwołanie do natchnionego Pisma pozostaje otwarte na profesjonalne badania historyczne, a nawet do nich zachęca, asphaleia Ewangelii jest częścią samego głoszonego orędzia. Studium jest skonstruowane wokół kilku przeplatających się tematów. Po pierwsze, kontekstualizuje nauczanie paragrafu 19 Dei Verbum historycznie i hermeneutycznie, wskazując na nieprawdopodobieństwo istnienia jakiegokolwiek zasadniczego „nowego schematu”. Następnie przedstawiony jest opis dwóch głównych poglądów na kwestię historyczności: perspektywy „wielkiego obrazu” i perspektywy „plenarnej”. Wreszcie omówione zostały ostatnie tendencje w nauczaniu o Ewangelii, zwłaszcza studia nad pamięcią w relacji do doktryny soborowej.