Przeglądaj wg Autor "Giec, Janusz"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Człowiek obrazem Boga w nauczaniu Jana Pawła II. Wstęp do antropologii Jana Pawła IIGiec, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004)Z niniejszego artykułu poświęconego człowiekowi stworzonemu jako obraz Boga wyłania się kilka wniosków. Jan Paweł II zawsze ujmuje człowieka w ramach Bożego zamysłu w stosunku do niego. Ów zamysł jest nie tylko stwórczy, ale i zbawczy. Oznacza to, że nie można opisać i zrozumieć w pełni człowieka rozpatrując go bez odniesienia do Stwórcy. Jan Paweł II dostrzega obraz Boży w człowieku poprzez transcendencję człowieka, która przejawia się w wolności oraz samoposiadaniu i samostanowieniu. W swoim nauczaniu o człowieku obrazie Boga, Papież w sposób szczególny podkreśla komunikowalność osoby ludzkiej, która prowadzi do pojęcia daru, które jest niespotykane we współczesnej myśli laickiej. Podjęte są również tematy dotyczące antropologii parcjalnych we współczesnej filozofii jak również dyskusji ze współczesna kulturą. Prawda o człowieku jako obrazie Boga jest podstawa do wszelkich rozważań o człowieku.Pozycja Oryginalność magisterium Jana Pawła II o człowieku stworzonym na obraz BożyGiec, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2005)Celem artykułu było ukazanie nowości nauczania Jana Pawła II o człowieku stworzonym na obraz i podobieństwo Boże. Papież wykazuje, że w strukturze ontologicznej człowieka zostało wpisane podobieństwo nie tylko do Boga Stwórcy, ale do komunii Trzech Osób Boskich i w swoich rozważaniach rozwija temat podobieństwa w oparciu o nowotestamentowe objawienie o Trójcy Świętej, która jest wzorem rozumienia pojęcia osoby. W związku z tym zagadnieniem poruszany jest wątek istnienia człowieka w formie daru, które pozwala wejść w komunię osób. Drugim tematem, chyba najbardziej charakterystycznym dla nauczania papieskiego, jest rozpoznawanie w dwupłciowości człowieka momentu aktualizowania się obrazu Boga - Trójcy. Takie podejście do kwestii ciała człowieka pozwala na szersze spojrzenie na zagadnienie podobieństwa Bożego, które w teologii było ograniczane do elementu duchowego, przeszkadzając seksualności do wzniesienia się nad poziom zwierzęcości. Zróżnicowanie płciowe uczestniczy w imago Dei. Dzięki temu Chrystus odnosi się do relacji pomiędzy dwoma płciami, aby przedstawić swoją tajemnicę w stosunku do Kościoła.Pozycja Podstawy antropologiczne i teologiczne godności oraz misji kobiety w nauczaniu Jana Pawła IIGiec, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2005)Il tema „I fondamenti antropologici e teologici della dignità e della missione della donna” è una dele questioni che dall’inizio del pontificato di Giovanni Paolo II ritornavano con significativa frequenza negli interventi del Papa. Nel primo punto di Mulieris dignitatem il Papa ci indica una premessa di metodo fondamentale per la nostra riflessione: solo partendo dai fondamenti antropologici e teologici si può cogliere la profondità della dognita e della missione della donna. Infatti, andando ala radice dell’essere personale dell’uomo e dela donna, che implica identità e differenza, è possibile pensare la donna come un essre „altro” e non come „un altra cosa”. Alla natura del magistero papale appartiene enunciare la dottrina cristiana, affermandone i contenuti e delimitandone i confini. Il magistero si rivolge a tutto il popolo di Dio e diventa punto di partenza per ulteriore riflessione. Le piste aperte dal Papa nel suo insegnamento sulla donna chiedono do essere approfondite con appropriato metodo teologico. Nel nostro articolo svilupperemo la nostra riflessione in due punti. Anzitutto, indagheremo il fondamento antropologico dell’uomo - donna. In secondo luogo, ci interrogheremo sulla sua origine. Infine parleremo dello scopo dell’uomo - donna.Pozycja Recepcja Marialis cultus w PolsceGiec, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004)Pozycja Il sacramento della coppia. Saggio di teologia del Matrimonio CristisanoGiec, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2005)Pozycja Ut omnes unum sint. Tożsamość kościołów, a ekumenizm w zjednoczonej EuropieGiec, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2005)