Przeglądaj wg Autor "Glombik, Konrad"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 39
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 50-lecie wymiany listów między biskupami Polski i Niemiec. Sprawozdanie, Erfurt 30-31 X 2015 r.Glombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2015)Pozycja Alojzy Marcol (1931–2017) and moral theology in the service to a life of faithGlombik, Konrad (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2017)Pozycja Argumentacja etyczna w debacie na temat sztucznego zapłodnienia w PolsceGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2008)Pozycja Bernhard Häring, Moraltheologie für das dritte Jahrtausend, Graz-Wien-Kӧln 1999,192 ss., ISBN 3-222-12680-1Glombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Bezdzietność z wyboru w konfrontacji z podstawowymi wartościami małżeństwa. Perspektywa katolickiej teologii moralnejGlombik, Konrad (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Contemporary socio-cultural changes and the mentality associated mainly with individualism have a significant impact on marriage and family. This is manifested not only in the change of the concept of marriage and family, but also in delaying the decision of marriage, alternative forms of marital life, acceptance of divorces and infidelity, as well as transformation in the understanding and realization of the procreative function of marriage. The report published by CBOS in January 2010 presenting the results of the studies on the procreation attitudes of Poles shows that the vast majority of respondents under 30 years of age are planning to have an offspring, but there are also those who do not intend to have children. There are many reasons for this approach to procreation, and the phenomenon of voluntary exclusion of children from marital life is referred to as childfree by choice. Although childlessness affects nowadays many marriage couples, and it has its roots in various biological and social reasons, being childfree by choice is a conscious attitude of exclusion offspring from marital life, in a situation where parenting is possible, based on different motives and not just for some defined period of time in marriage, but for the whole martial life. The phenomenon of childfree by choice is the subject of researches of various sciences, including sociology, psychology, anthropology, cultural studies and philosophy. The childfree by choice, understood as a specific attitude to formation of marital life, is also an interest of moral theology, especially of its important branch which is the morality of marriage and family life. The following text is an attempt to assess the problem of the childfree by choice from the perspective of catholic moral theology and its confrontation with the core values associated with the meaning of marriage and family life. One of the fundamental values of marriage is the vocation of spouses to parenthood, the negation of which is the attitude to the childfree by choice. Another problem that arises in connection with the conscious resignation by spouses of parenting is the understanding of the nature of spousal love, which is the foundation of marriage. Childfree by choice is an attitude justified by the spouses with different reasons, including responsibility, which makes it important to confront the issue from the perspective of the concept closely connected with married life, namely responsible parenthood. Marriage and the fulfillment of its procreative function is for the catholic moral theology an important social value, consequently also from this point of view the attitude of conscious choice of childfree in marriage was analyzed.Pozycja Duchowość i modlitwa. Sprawozdanie z sympozjum dedykowanego ks. dr. Zygmuntowi Nabzdykowi zorganizowanego przez Katedrę Teologii Moralnej, Etyki Społecznej i Duchowości Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego (Opole 23 listopada 2005 r.)Glombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2005)Pozycja Eberhard Schockenhoff (1953–2020) – teolog na barykadach współczesnych debat etycznychGlombik, Konrad (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2020)Pozycja Etyka katolicka wobec zjawiska terroryzmuGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2004)Pozycja Fragen an die Grundsätze der christlichen Kriegs- und Friedensethik angesichts des Krieges in der UkraineGlombik, Konrad (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2023)Wojna w Ukrainie jest od lutego 2022 r. głównym tematem wielu dyskusji, przede wszystkim w kręgach politycznych, ale także kwestią, która jest istotna dla całych społeczeństw w Europie i na całym świecie. W refleksji na ten temat uwzględnia się różne aspekty – nie tylko czysto geopolityczne i gospodarcze, ale także etyczne. Niniejszy artykuł dotyczy kwestii, które w obliczu toczonej wojny rodzą się wobec zasad chrześcijańskiej względnie katolickiej etyki wojny i etyki pokoju. Niektóre z tych zasad, podobnie jak wysiłki polityczne, wydają się nieskuteczne i domagają się przemyślenia i sformułowania na nowo. Jedna z podstawowych kwestii dotyczy stosunku do wojny, inne odnoszą się do warunków tradycyjnie rozumianej uzasadnionej obrony koniecznej i przyczyn zbrojnego konfliktu. Wojna w Ukrainie inspiruje także do stawiania pytań o odpowiedzialność i rolę organizacji międzynarodowych, jak również środków zabezpieczenia pokoju. Chrześcijańskiemu względnie katolickiemu ujęciu etyki wojny i pokoju obcy jest radykalny pacyfizm, ale jej podstawy w obliczu trwającej wojny w Ukrainie domagają się w niektórych szczegółowych kwestiach przemyślenia i sformułowania na nowo.Pozycja Główne kwestie moralne w nauczaniu Piusa XII. Próba systematyzacji w 50 rocznicę śmierciGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2009)In this study advances the Author a thorough overview of Pius XII’s moral teaching on fields of ethics of situation, human dignity, the right to the life and importance of marriage and family. He shows Pope’s reactions to the results of modern sciences to be highly up-todate, especially on the field of medical science, and points his statements to problems as particularly well-founded. Pius XII had laid on the foundation of Church moral teaching so far applicable and attestable on the field of transplantation of organs, handling with cadaver, artificial maintaining of life, euthanasia etc. In his teaching about the sense of marriage and family Pope holds an opinion rather traditional, nevertheless the principles of personalistic perceiving of problem are more and more diffusing into his speeches.Pozycja Heike Melzer. 2018. Scharfstellung. Die neue sexuelle Revolution. Stuttgart: Tropen Sachbuch, pp. 236. ISBN 978-3-608-50356-2.Glombik, Konrad (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2019)Pozycja “I was wandering, and...” Report of the Conference of Polish moral theologians on the migration crisis in Europe (Zakopane, June 12th ‒ 14th 2016)Glombik, Konrad (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2016)Pozycja Ignazio Sanna, L’antropologia cristiana tra modernità e postmodernità, Queriniana, Brescia 2001 ‒ 527 ss., ISBN 88-399-0416-6.Glombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Istota odpowiedzialności rodziny za osobę chorąGlombik, Konrad (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2020)Opieka nad chorymi jest przedmiotem licznych studiów i opracowań, a w obszarze teologii moralnej wiąże się głównie z problematyką odpowiedzialności różnych podmiotów, w tym samego chorego, za proces leczenia i podejście do osób wymagających troski. Jednym z tych podmiotów jest najbliższe otoczenie osoby chorej, które stanowi rodzina. Niniejszy artykuł przedstawia problem istoty odpowiedzialności za osobę chorą, która spoczywa na rodzinie. Na początku autor prezentuje zjawisko choroby i jej wielorakie odniesienia do życia rodziny. Następnie zostało omówione znaczenie rodziny w doświadczeniu choroby. Po wyjaśnieniu doświadczeń choroby w rodzinie został przedstawiony problem istoty odpowiedzialności rodziny za chorego członka i zobowiązania, jakie powstają w sytuacji choroby. Doświadczenie choroby posiada nie tylko charakter negatywny, uciążliwy i niekorzystny, ale niesie ze sobą także pozytywne elementy, wskazując na kondycję ludzkiego życia i stając się okazją do pogłębienia więzi rodzinnych.Pozycja James F. Keenan, University Ethics. How Colleges Can Build and Benefit from a Culture of Ethics, Wyd. Rowmann & Littelefield, Lanham – Boulder ‒ New York – London 2015, s. 282, ISBN 978-1-4422-2372-1.Glombik, Konrad (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2018)Pozycja Jan Paweł II o karze śmierciGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Johannes Gründel (1929-2015) und eine menschenfreundliche MoraltheologieGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2015)Pozycja Kara śmierci jako obrona konieczna. Aspekt etyczno-teologicznyGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Kara śmierci w świetle debaty społecznej w Niemczech w 50-tą rocznicę uchwalenia Ustawy ZasadniczejGlombik, Konrad (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Konferencja „Urzeczywistnianie praw człowieka w XXI w. a znaczenie Parlamentu Europejskiego i regionów w procesie integracji z Unią Europejską w ujęciu prawa i etyki”, Opole – Kamień Śląski 17-18 listopada 2003 r.Glombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2003)