Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Godawa, Grzegorz"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    Aktywny udział człowieka w „nocy ciemnej” jako realizacja procesu samowychowania. Na podstawie „Drogi na Górę Karmel” św. Jana od Krzyża
    Godawa, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2010)
    Correctly implemented educational process aims at self-education as its most mature phase. It is based on the subject’s activity reflected in the involvement in the creation of one’s self. Man’s contact with God is a specific area of the implementation of self-education where man’s powers are being prepared to achieve complete deification. The broad perspective on man’s involvement in the process of purification based on Ascent of Mount Carmel by St. John of the Cross makes it possible to relate mystical experiences to educational theory. In this way, the understanding of self-education becomes deeper and broader in scope.
  • Miniatura
    Pozycja
    A child’s loneliness in the family as a challenge for modern pedagogy
    Godawa, Grzegorz (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2014)
    The problem of loneliness has become more and more common in society. It affects the family which is a place of physical and spiritual closeness. A child’s isolation in the family is related to many factors. It may be caused by the parents’ emotional indifference or the child’s serious illness. The disturbances may be painful for the child who often cannot fight the sense of isolation. Attempts to counteract the sense of loneliness are connected with pedagogical action. It should be based on permanent values which extend the scope of support offered to the family. Strengthening the family system makes it possible to overcome the child’s sense of loneliness.
  • Miniatura
    Pozycja
    Hospice Counsellor Facing the Grief of the Terminally Ill Child and Its Family
    Godawa, Grzegorz (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2012)
    The child’s illness, suffering and death provoke many emotions in the family. The ill child and its family both experience grief which is an emotional reaction to the danger of losing health or life. Support offered by home hospices for children aims at overcoming the destructive influence of illness. A hospice counsellor’s task is to improve the ill child and its family’s quality of life. He is helping the family overcome grief and prepare for the child’s death. The hospice team supports the family members who experience anticipatory and later, actual mourning. Preventing pathological effects of grief is a basic challenge for people who offer help.
  • Miniatura
    Pozycja
    Integralna wizja człowieka jako fundament kultury i wychowania
    Godawa, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2017)
    Wielość filozoficznych koncepcji osoby ludzkiej powoduje, że niezbędna jest refleksja nad ich założeniami. Szczególnie ważne wydaje się zwrócenie uwagi na personalistyczną koncepcję osoby i jej zredukowane ujęcie, które promują właściwe sobie, przeciwstawne wartości. Zagadnienie integralnego i zredukowanego ujęcia osoby oraz jego kulturowego i wychowawczego znaczenia stało się zasadniczym obszarem badań podjętych na rzecz tego artykułu. Ich efektem jest zwrócenie uwagi na błąd antropologiczny tkwiący u podstaw redukcjonistycznych koncepcji osoby oraz podkreślenie znaczenia, jakiego w tym kontekście nabiera integralna wizja człowieka. Jest ona osadzona na założeniach personalizmu, do którego wielokrotnie nawiązuje Jan Paweł II. Integralna pedagogika personalistyczna wpływa pozytywnie nie tylko rozwój młodego pokolenia, ale także na kulturowy wymiar życia społecznego.
  • Miniatura
    Pozycja
    Pedagogiczne aspekty duszpasterskiej działalności bł. ks. Władysława Bukowińskiego
    Godawa, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2016)
    Beatyfikacja ks. Władysława Bukowińskiego zwraca uwagę na podejmowaną przez niego działalność duszpasterską. Posiada ona wyraźny rys pedagogiczny, który wyraża się w wychowawczej trosce o wszechstronny rozwój powierzonych mu osób. Błogosławiony, dostosowując swe działania do ekstremalnych warunków życia w łagrze, a także do trudnych warunków duszpasterzowania bez kościoła, wypracował autorskie formy tej działalności. Podstawową kategorią jego pedagogii było spotkanie z drugim człowiekiem oraz towarzyszący temu spotkaniu dialog. Dzięki nim docierał do wielu osób, przekazując im prawdę o miłości Boga i ludzkiej godności. Pedagogia ks. Bukowińskiego posiada cechy charakteryzujące proces wychowania, zakładający afirmację ludzkiej godności, permanencję, intraakcyjność, dwustronną relację z innymi, transgresyjność i nieokreśloność. Zaangażowanie ks. Władysława napotykało na sprzeciw ze strony komunistycznych władz i wyrażało się w represjach i prześladowaniach. Niezłomna postawa błogosławionego była ważnym czynnikiem budującym jego autorytet i wpływającym na postawy innych.
  • Miniatura
    Pozycja
    Rola ojca w kontekście hospicyjnego wsparcia terminalnie chorego dziecka i jego rodziny
    Godawa, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2012)
    A child’s terminal illness makes it very difficult for the father to fulfil family functions. Hospice support provided by a multidisciplinary team aims at overcoming these difficulties. The mission of a hospice is to care for both the ill child and its family. The support offered to the father of the ill child is specific and adequate to the father’s social role. It embraces the basic spheres of the father’s activity in the family and is oriented to his needs.
  • Miniatura
    Pozycja
    Social Pedagogy Training in Poland and Hungary
    Godawa, Grzegorz; Rákó, Erzsébet (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2022)
    In the present study we compare the formation and development of Polish and Hungarian social pedagogy. The main aspects of the comparison are the principal stages in the history of social pedagogy, the development of training, and the current situation in Hungary and Poland. The history of social pedagogy can be divided into three stages, following key events in the history of Central and Eastern Europe, as these historical events had an impact on the appearance and development of social pedagogy. The first stage is the early period, in the era before 1945, the second is the period after 1945, when the number of orphaned children increased significantly after the Second World War and communism determined the socio-economic development of both Poland and Hungary. The third period started after 1989 when, after the collapse of communism, the development of both countries was placed on new socio-economic foundations, and new social problems appeared in the subsystems of society, which were partly addressed by social pedagogical solutions. In what follows, we give a brief overview of the 20th century history of Polish and Hungarian social pedagogy, the initial period of its formation.
  • Miniatura
    Pozycja
    Wsparcie psychopedagogiczne rodziny dziecka w cierpieniu wszechogarniającym realizowane w warunkach hospicyjnych
    Godawa, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2011)
    The comprehensive suffering starts when the pain paralyzes not only the body but also particular forms of human activity. The suffering affects the ill person as well as their environment. It is especially severe for a family with a terminally ill child. Hence, the family often expects help from professionals. Psychopedagogical support of the ill child and its family implemented in a hospice environment embraces several spheres of the family functioning, e.g. the activity aimed at reformulation of the family goals, a response to the healthy siblings’ needs, strengthening of marital bonds and support in mourning.
  • Miniatura
    Pozycja
    Wychowanie w rodzinie jako czynnik kształtujący postawę tolerancji społecznej
    Godawa, Grzegorz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2013)
    Tolerance is closely connected with upbringing. Forming one’s personality within the family environment influences the quality of attitudes in the society. The educational process aimed at developing tolerance emphasizes that the value of a person should always be most important. Partnership in the family which forms the basis for democratic upbringing is a crucial element helping to develop tolerance. The upbringing based on relationships which are not distorted may be very effective. To enable the family to base their life on genuine partnership it is necessary to refer to universal values during the educational process. Selfless love which should be the foundation of life and upbringing is the best guarantee of social tolerance.
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi