Przeglądaj wg Autor "Hintz, Marcin"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Charta Oecumenica – deklaracja niespełnionych nadziei ekumenicznychHintz, Marcin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2011)The “Charta Oecumenica”, one of the most important text of European ecumenical movement, was signed in April 2001 in the historical Lutheran St. Thomas church in Strasbourg. In the text of “Charta” we can find the declaration: “The most important task of the churches in Europe is the common proclamation of the Gospel, in both word and deed, for the salvation of all” (Chapter 2). There were very different reactions of the theologian and lay people in the churches in Europe after several months of this event in Strasbourg. Most of them were enthusiastic, also in Poland. After 10 years of this very important ecumenical act, we can find out that the “Charta Oecumenica” has been forgotten.Pozycja Historia jako miejsce działania Boga. Interpretacja dziejów w filozofii G.W. F. Hegla i teologii W. PannenbergaHintz, Marcin (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2014)Artykuł omawia mniej znane w ewangelickiej teologii podejście do historii. Zgodnie z zasadą sola scriptura Biblia w protestantyzmie rozumiana jest jako samopoświadczenie Boga działającego w historii, które jest zarazem prawdziwym Słowem Pana historii adresowanym do konkretnego człowieka. Teologia ewangelicka aż do czasu XIX nieufnie odnosiła się do śladów obecności Boga w historii, akcentując jedynie, że reformacja była wielkim dziełem odnowy Kościoła inspirowanym przez Ducha Świętego. Pierwszą wielką próbą syntezy historiozoficznej w ramach protestantyzmu jest fenomenologia ducha Georga W. F. Hegla (1770-1831). Hegel dokonał w swych monumentalnych dziełach analizy biegu dziejów świata, wskazując na przełomowe momenty, które w dialektyczny sposób prowadzą do powstania nowych form państwowości. Wiele miejsca Hegel poświęcił roli religii, wskazując również na jej rozwój aż do osiągnięcia formy religii absolutnej w chrześcijaństwie. Druga z omawianych w artykule koncepcji samopoświadczania się Boga w historii to teoria autorstwa monachijskiego teologa Wolfharta Pannenberga (1928-2014). Począwszy od habilitacji, Pannenberg rozwijał tezę o objawieniu Boga w dziejach ludzkości. Teolog w wielu swoich publikacjach argumentował, że nie ma dyskontynuacji i wrogości pomiędzy wiarą religijną a badaniami historycznymi oraz szerzej, teologią a humanistyką jako taką. Teolog wykazywał, że ludzka historia jest miejscem działania Boga i odkrycie tej zależności ma fundamentalne znaczenie dla wiary chrześcijańskiej.Pozycja Księgi symboliczne luteranizmu jako werbalizacja symboli wiaryHintz, Marcin (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2015)W tradycji ewangelickiej szczególną rolę pełnią księgi wyznaniowe, zwane również księgami symbolicznymi. Artykuł omawia znaczenie owego szesnastowiecznego korpusu doktrynalnego luteranizmu dla kształtowania tożsamości religijnej. Punktem wyjścia jest refleksja współczesnych filozofów religii: Paula Ricoeura, Jan Kłoczowskiego oraz Paula Tillicha na temat porzucenia przez człowieka XX wieku symbolicznego wymiaru życia. Otwarcie się na język symboli to początek egzystencji, którą można określić jako „postawę symboliczną”. Taka postawa potrzebuje właśnie symboli jako punktów odniesienia. Następnie Autor sięga do pojęcia symboliki jako teologicznej nauki o wyznaniach, by przejść do definicji ksiąg symbolicznych i ich historycznej roli w budowaniu duchowości protestanckiej. W Konfesji augsburskiej z 1530 roku, głównej księdze doktrynalnej luteranizmu zawarte są definicyjne formuły teologii ewangelickiej. Autor podkreśla ekumeniczny wymiar zapisów znajdujących się w Confessio augustana oraz jej odkrycie w luterańsko-rzymskokatolickim dialogu bilateralnym, jako księgi świadectwa budowania chrystocentrycznej wiary. W tradycji ewangelickiej to właśnie księgi wyznaniowe pełnią formę stałych punktów orientacyjnych, wskazując na wspólne dziedzictwo chrystianizmu.Pozycja Luterańskie rozumienie powszechności (katolickości) Kościoła w kontekście dialogu luterańsko-rzymskokatolickiegoHintz, Marcin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Możliwość luterańsko-katolickiego dialogu ekumenicznego na płaszczyźnie etycznejHintz, Marcin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)Pozycja Porada Rajmund, Ekumeniczne rozumienie sukcesji apostolskiej. Studium dokumentów dialogów doktrynalnych, Opole: Red. Wydaw. WT UO 2008, 516 s., bibliogr., streszcz. ang, niem., Uniwersytet Opolski: Wydział Teologiczny, seria: Ekumenizm i Integracja 18, ISBN 978-83-60244-93-7.Hintz, Marcin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2009)Pozycja Problematyka moralna w dokumentach synodów Kościołów ewangelickich w PolsceHintz, Marcin (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Reinhard Marx, Kapitał. Mowa w obronie człowieka, we współpracy z Arndem Küppersem, wprowadzenie Jacek Salij, tł. J. Serafin, Kraków: Wydawnictwo Homo Dei 2009, ss. 306, ISBN 978-83-60998-40-3Hintz, Marcin (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2012)Pozycja „Wspólne teksty” Kościoła Ewangelickiego Niemiec i Konferencji Biskupów Niemieckich jako wyraz ekumenicznej troski Kościołów o światHintz, Marcin (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2004)