Przeglądaj wg Autor "Hofman, Marian"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Kościół w Żurawicy, jego poświęcenie, wezwanie oraz związany z tym odpustHofman, Marian (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2017)The first part of the article concerns the topic of the title of the church from the ancient times of christianity to the Code of Canon Law promulgated by Pope John Paul II. The second part of the article presents legal aspects of dedication of the church and shows that not every church was allowed to be dedicated. In that case such church should be blessed before it had been allocated to the cult. The third part of this article deals with legal norms concerned with celebration of the title of the church usually called parish indulgence. Subsequently, the article presents titles of churches of Żurawica in the historical order. The three first of them were the parishes of St. Catherine from Alexandria, The Virgin and Martyr and St. Matthew the Apostle. On the other hand, the present church has been dedicated to Immaculate Conception of The Most Holy Virgin Mary. The issue of churches in Żurawica being dedicated is discussed in the final part of the article. The three first were not solemnly dedicated. Only the fourth one was dedicated in 1905. The last chapter discusses the indulgence’s diplomas given by the Holy See to churches of Żurawica and presents possibilities of gaining the complete indulgence by visiting the church in the given location.Pozycja Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Piotra i Pawła w Kaszycach w okresie proboszczowania ks. Tadeusza Kulaka w latach 1971-2002Hofman, Marian (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2023)Niniejszy artykuł przedstawia historię parafii rzymskokatolickiej pw. Św. Piotra i Pawła w Kaszycach w okresie kiedy jej proboszczem był ks. prał. Tadeusz Kulak a więc w latach 1971- 2002. Oprócz krótkiego życiorysu księdza proboszcza została ukazana działalność parafii w różnych dziedzinach duszpasterskich, począwszy od kwestii gospodarczo-materialnych, następnie sakramentalnych oraz w zakresie nauczania. W części gospodarczo- materialnej zwrócono szczególnie uwagę na trzy inwestycje: budowę domu katechetycznego, budowę kościoła oraz plebanii. W części sakramentalnej przedstawiono szafowanie sakramentów świętych: chrztu świętego, bierzmowania, Eucharystii, namaszczenia chorych oraz posługi związanej z grzebaniem zmarłych. Przedstawiono również kwestię powołań kapłańskich w parafii. W części poświęconej nauczaniu wskazano na nauczanie katechetyczne z przestawieniem księży wikariuszy, którzy pracowali w tym okresie w parafii oraz głoszenie słowa Bożego podczas celebracji liturgicznych, ze szczególnym uwzględnieniem rekolekcji świętych.Pozycja Wizytacja parafii Żurawica przeprowadzona 19 października 1783 r.Hofman, Marian (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2024)Artykuł przedstawia sytuację Kościoła przemyskiego, a w szczególności parafii Żurawica, w pierwszych latach niewoli narodowej, kiedy terytorium diecezji przemyskiej wchodziło w skład monarchii austriackiej. W owym czasie diecezją kierował ks. bp Antoni Wacław Betański. Artykuł odwołuje się do Listu pasterskiego, który tenże biskup napisał w roku 1783 w sprawie wizytacji dekanalnych. List prezentuje instrukcję, która składała się z 30 pytań. Według tej instrukcji księża dziekani mieli przeprowadzać wizytację, udzielając na powyższe pytania odpowiedzi. Dokument zawierający odpowiedzi na niniejsze pytania oraz uzupełniony o inne informacje trafiał do biskupa diecezjalnego. Omawiana wizytacja dziekańska ukazuje stan parafii żurawickiej w 1783 r. Treść tej wizytacji jest o wiele bardziej obszerna niż wcześniejsze wizytacje dziekańskie. Z tego powodu warto zwrócić na nią uwagę. Porównując jest zawartość ze znanymi wizytacjami kanonicznymi z okresu staropolskiego, można stwierdzić, że oprócz kwestii prawno-organizacyjnych oraz materialnych zwrócono w niej uwagę również na sprawy duszpasterskie, takie jak: przygotowanie przez duszpasterzy kazań i katechezy, udzielanie sakramentów świętych i przygotowanie do ich przyjęcia. Ukazuje również w dużej mierze stan moralny parafii.Pozycja Wizytacje kanoniczne parafii Żurawica w okresie staropolskim ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji biskupa Jerzego Albrechta Doenhoffa (1640-1702)Hofman, Marian (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2022)Niniejszy artykuł prezentuje w zarysie zagadnienie wizytacji kanonicznych w Kościele na przestrzeni wieków jego istnienia. Już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa biskupi odwiedzali wspólnoty chrześcijańskie. Synody z początków średniowiecza omawiały zagadnienie wizytacji kanonicznych. Gdy biskupi pełnili ważne funkcje świeckie, zaczęli zaniedbywać obowiązek wizytowania diecezji. Konsekwencją takiej postawy był postulat Soboru Trydenckiego nakazujący odbywanie wizytacji diecezji. Nie wiadomo dokładnie, kiedy wizytacje pasterskie zaczęto przeprowadzać w diecezji przemyskiej. Informacje o ich istnieniu pochodzą z XVI wieku, ale nie zachowały się z nich akta wizytacyjne. W okresie staropolskim, a dokładnie w XVII i XVIII wieku, w diecezji przemyskiej było przeprowadzonych siedem wizytacji kanonicznych, z których posiadamy akta wizytacyjne. Na końcu przedstawiono zagadnienie wizytacji kanonicznych parafii Żurawica z okresu staropolskiego. W Archiwum Archidiecezjalnym w Przemyślu zachowały się dokumenty z pięciu wizytacji, które przeprowadzano w tym okresie w parafii Żurawica.

