Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Jaszcz, Adam"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    Prawo do wychowania chrześcijańskiego w warunkach kultury cyfrowej
    Jaszcz, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)
    Współczesny człowiek spotyka się na co dzień z cyfrowością, która oddziałuje na jego życie na konkretnych etapach rozwojowych. Dotyczy to przede wszystkim okresu dzieciństwa i młodości, gdy w sposób naturalny podlega się procesom wychowawczym. Dyrektorium o katechizacji zwraca uwagę, że wpływ ten jest na tyle znaczący, że pozwala mówić o nowej kulturze – zmieniającej język, kształtującej mentalność oraz wprowadzającej nową hierarchię wartości. Istotną cechą nowej kultury jest jej globalny zasięg, ponieważ cyfrowość ze swojej natury przekracza granice państw i kontynentów, a odległości geograficzne tracą dla niej znaczenie. Ustawodawca kościelny, respektując prawo każdego człowieka do osiągnięcia pełnego rozwoju osobowego, deklaruje w kan. 217 KPK/1983 uprawnienie wszystkich wiernych do otrzymania integralnego wychowania chrześcijańskiego. Jest ono ciągłym procesem, który powinien być dostosowany nie tylko do wieku, lecz także do mentalności wiernych, na co znaczący wpływ ma nowa kultura cyfrowa. Artykuł odnosi się do pytania, w jaki sposób zagwarantować prawo do wychowania chrześcijańskiego w warunkach kultury cyfrowej oraz jakie obowiązki wynikają z tego prawa wiernych dla pasterzy Kościoła spełniających wobec nich misję głoszenia Ewangelii w warunkach kultury cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem postulatu humanizacji języka.
  • Miniatura
    Pozycja
    Realizacja zasady pasterskiego wykonywania władzy przez ordynariuszy wymierzających kary za przestępstwa contra sextum cum minore
    Jaszcz, Adam (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2024)
    Autor stawia problem, w jaki sposób należy realizować zasadę pasterskiego wykonywania władzy przy wymierzaniu kar ekspiacyjnych za przestępstwa contra sextum cum minore. Jest to zasada rozpoznawana w literaturze kanonistycznej i odnoszona do całości władzy rządzenia. W artykule szuka się odpowiedzi na pytanie, jak powinna być ona skonkretyzowana w przypadku karania za przestępstwa pedofilskie w świetle znowelizowanej Księgi VI KPK/83. W pierwszej części podjęty zostanie problem, kogo w przypadku wykonywania potestas executiva należy uznać za podmiot zobowiązany do realizacji zasady pasterskiego wykonywania władzy. Postawienie tego pytania na nowo jest spowodowane wątpliwościami związanymi z nowelizacją Księgi VI. W drugiej części zostanie podjęty temat prawnokanonicznego wymiaru caritas pastoralis i wynikających z tego konsekwencji w przypadku aktualnego i ważnego tematu karania za przestępstwa contra sextum cum minore. Następnie autor szuka odpowiedzi na pytanie, czy karanie, przeciwstawiane w przeszłości tzw. „Kościołowi miłości”, może stać się jedną z dróg do uzdrowienia wspólnoty zranionej skandalami.
  • Miniatura
    Pozycja
    The Right to Christian Education in the Conditions of a Digital Culture
    Jaszcz, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2022)
    Contemporary man encounters digitality on a daily basis, which affects his life at specific stages of development. This applies above all to the period of childhood and youth, when one is naturally subjected to educational processes. The Directory of Catechesis points out that this influence is so significant that it allows us to speak of a new culture, changing language, shaping mentality and introducing a new hierarchy of values. An important feature of the new culture is its global reach, because digitality by its nature crosses the borders of countries and continents, and geographical distances lose their importance. The ecclesiastical legislator, while respecting the right of every person to attain full personal development, declares in Can. 217 CCL/1983 the right of all the faithful to receive an integral Christian education. It is a continuous process that should be adapted not only to age, but also to the mentality of the faithful, which is significantly influenced by the new digital culture. The article answers the question of how to guarantee the right to a Christian education in the conditions of a digital culture. Duties on Church pastors ensue from this right of the faithful to carry out the mission of proclaiming the Gospel in the conditions of a digital culture, with particular emphasis on the postulate of humanization of language.
  • Miniatura
    Pozycja
    Theological and Canonical Aspects of Baptismal Mystagogy to Persons Below 14 Years of Age
    Jaszcz, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2020)
    The aim of this article is to present the theological grounds for administering baptism to children and minors under 14 years of age and the canonical status of it, as well as the pastoral and administrative implications arising therefrom. The consequence of baptism is the sanctifying and justifying incorporation into the People of God’s New Covenant. It cannot be revoked, and its sacramental character is irremovable. Man, reborn with baptismal water, is freed from Adam’s guilt and endowed with the power to overcome evil. The author refers to the thesis that the baptism of children violated their religious freedom. The article states that there is no such thing as “pure human freedom,” independent of any influence. Parents care for the wellbeing of their children and things necessary for life. This also applies to religious life. Not caring about this aspect would in fact be a wish of evil by depriving a person of a good. The author describes the consequences arising from the sacrament of baptism, through which a legal node is created in a particular Church sui iuris.
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi