Przeglądaj wg Autor "Jaworski, Marian"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Doświadczenie nocy nicości u św. Teresy z Lisieux. Przyczynek do problematyki zaniku religijnego doświadczenia we współczesnościJaworski, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1997)Pozycja Das Geheimnis der Hl. Trinität als Grundlage der Lehre von der Berufung des Menschen zum ewigen Leben. Der Himmel – die Vollendung des Menschen und der gesamten SchöpfungJaworski, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1993)Pozycja Jakiej filozofii — filozofii Boga — potrzebujemy?Jaworski, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1994)Pozycja Poznawanie Boga. Modlitwa drogą do poznawania Boga religijnej wiaryJaworski, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2007)The author tries to show how from the point of view of the philosophy of language a person who prays can acquire a knowledge of the God of religious faith and how the individual human identity is developed by the relationship with God.Pozycja Religia a filozofia. Przyczynek do problematyki źródła religiiJaworski, Marian (Towarzystwo Naukowe KUL, 1999)The author of the article unclcrtakes the problem of the source of religion from the point of view of man's experiences. Antoni B. Stępień maintains that the source of religion is the same in its kind as the source of philosophy. This attitude is partly shared by Zofia Zdybycka, however, she also sees the necessity of revelation. Arno Anzenbacher has a different point of view. The essence of religion comprises the fact that man is sure that the divine foundation of the sense by itself has become manifest and possible to experience. The author of the article sees a solution to the problem in turning towards analysis of what the religious consciousness brings with it. Hence he refers to the analyses by the phenomenologists of religion: Max Scheler, Albert Lange and others, as well as to analyses by phenomenologists of religion in a historical perspective – especially by Mircea Eliade. On the basis of these analyses the author expresses the view that religious life starts with experiencing – in any form – the „sacred”, the „divine” element, which tries to meet man.Pozycja Światłość nicości. O możliwości nowego religijnego doświadczenia według Bernharda WeltegoJaworski, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1996)Pozycja Wykład z okazji odnowienia doktoratu na KUL-uJaworski, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2008)