Przeglądaj wg Autor "Kaczorowski, Robert"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 36
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Andrew J. Apostoli, We believe in the Holy Spirit, Our Sunday Visitor Publishing Division, Huntington, Indiana 2002, ss. 143.Kaczorowski, Robert (Kuria Metropolitalna Gdańska, 2004)Pozycja „Błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia” (por. Łk 1,48). Muzyczne implikacje kultu maryjnego na przykładzie Stabat Mater G.P. da PalestrinyKaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2017)Niniejszy artykuł poświęcony jest motetowi Stabat Mater, autorstwa renesansowego kompozytora Giovanniego Pierluigiego da Palestriny. Utwór ten w mistrzowski sposób pokazuje prowadzenie dwuchórowej ośmiogłosowej faktury, gdzie jednocześnie zachowana zostaje istotna dbałość o wyrazistość śpiewanego tekstu. W ten sposób omawiany utwór jest przykładem motetu, który odegrał znaczącą rolę w wykształceniu tzw. stylu kościelnego, zwanego z czasem stylem palestrinowskim. Stabat Mater Palestriny to również przykład, w jaki sposób muzyczna kompozycja może stać się osobistym wyznaniem wiary jego twórcy.Pozycja Cztery pieśni do świętego Mikołaja pochodzące ze Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego (Pelplin, 1871) w aspekcie semantycznym oraz wybranych zagadnień muzycznychKaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2019)W niniejszym artykule autor przybliża cztery pieśni do świętego Mikołaja, pochodzące z opublikowanego w 1871 roku w Pelplinie Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego. Pieśni nie posiadają tytułów. Ich incipity są następujące: pieśń I Niech będzie Bóg nasz pochwalony w świętym Mikołaju, pieśń II Krzyknijmy wszyscy, zgodnemi głosami, pieśń III Mikołaj Biskup przebłogosławiony, pieśń IV Kochany Bogu święty Mikołaju. Warstwa semantyczna pieśni wyrasta z nurtu tzw. religijności potrydenckiej, która wyrażała się między innymi w postrzeganiu istniejącego zła, choroby czy innego nieszczęścia jako kary Bożej za grzechy ludzi. Z drugiej jednak strony ukazuje postawę, która świadczy o tym, że to właśnie Bóg może dokonać cudownej interwencji, dlatego człowiek wzywa orędownictwa świętego. Z kolei w warstwie muzycznej pieśni posiadają prostą budowę i nieskomplikowaną linię melodyczną. Te przymioty niewątpliwie pomagały w modlitwie do ulubionego świętego.Pozycja Dwie zachowane msze ks. Jana Żukowskiego (1870–1911) w kontekście wybranych zagadnień muzycznych i semantycznychKaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2022)Niniejszy artykuł jest pierwszą próbą opisania fragmentu twórczości muzycznej wciąż pozostającego w cieniu zapomnienia polskiego kompozytora ks. Jana Żukowskiego (1870–1911). Po przyjęciu święceń kapłańskich ks. Jan pracował w duszpasterstwie, w kurii biskupiej oraz wykładał na Uniwersytecie Lwowskim. Jednocześnie był kompozytorem. Zachowała się po nim niewielka spuścizna muzyczna, którą tworzą dwie msze oraz cztery pieśni religijne. W niniejszym artykule autor opisuje msze. Jedna z nich powstała do liturgicznego tekstu łacińskiego, zaś druga do tekstu w języku polskim, której autorem jest również ks. Jan. Te niewielkie w swych rozmiarach kompozycje są świadectwem niezwykłego talentu muzycznego ks. Jana oraz wyniesionego z domu rodzinnego patriotyzmu, aby w trudnych czasach zaboru austriackiego i wszechobecnej germanizacji tworzyć pieśni religijne w języku polskim i w ten sposób umacniać wśród innych poczucie tożsamości narodowej.Pozycja F. S. Oldenberg, Przyczynki do poznania Mazur. Sprawozdanie dla Centralnego Komitetu do Spraw Misji Wewnętrznej, przeł. M. Szymańska-Jasińska, oprać. G. Jasiński, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2000, ss. 156Kaczorowski, Robert (Kuria Metropolitalna Gdańska, 2003)Pozycja Fenomen warmińskich pieśni sanktuaryjnychKaczorowski, Robert (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2004)Pozycja J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku. Wprowadzenie historyczne i przewodnik dla studentów i muzyków, przełożyła Małgorzata Kowalska, Musica Iagiellonica, Kraków 1997, ss. 338Kaczorowski, Robert (Kuria Metropolitalna Gdańska, 2003)Pozycja Jana Pawła II mówienie o kulturze. Na marginesie jego „Listu do artystów”Kaczorowski, Robert (Kuria Metropolitalna Gdańska, 1999)Pozycja Ks. Ireneusz Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, wyd. Polihymnia, Lublin 2000, ss. 470.Kaczorowski, Robert (Kuria Metropolitalna Gdańska, 2000)Pozycja Ks. Stanisław Bogdanowicz, Czas burzenia – czas budowania. Kościół Gdański w społeczeństwie odzyskującym wolność, 1984-1992, Wydawnictwo Oficyna Pomorska, Nowy Bukowiec 2004, ss. 551Kaczorowski, Robert (Kuria Metropolitalna Gdańska, 2006)Pozycja Ks. Stanisław Bogdanowicz, Na Wojciechowym szlaku. Pierwsze lata Archidiecezji Gdańskiej, Wydawnictwo Oficyna Pomorska, Nowy Bukowiec-Gdańsk 2007, ss. 432Kaczorowski, Robert (Kuria Metropolitalna Gdańska, 2007)Pozycja Kwestia rozumienia tekstu liturgicznego w twórczości Giovanniego Pierluigiego da Palestriny na przykładzie „Credo” z „Missa Papae Marcelli”Kaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2013)W artykule analizie poddane zostało „Credo” ze słynnej „Missa Papae Marcelli” G. P. da Palestriny, która – według legendy – miała uratować muzykę wielogłosową przed usunięciem jej z kościołów. Problemem bowiem, który w kontekście muzyki sakralnej XVI w. wysuwał się na plan pierwszy, była kwestia rozumienia śpiewanego tekstu w dziełach chóralnych. Na przykładzie „Credo” Palestrina w mistrzowski sposób udowodnił, że tekst ordinarium i proprium missae może z łatwością dotrzeć do słuchaczy. Artykuł ukazuje, w jaki sposób kompozytor umiejętnie kształtuje poszczególne przebiegi wokalne każdego z głosów oraz w jak umiejętny sposób zachowuje czytelność śpiewanego tekstu. Przeprowadzona analiza pokaże, że w 6-głosowym „Credo” tylko niewiele ponad 21% to faktyczny sześciogłos.Pozycja Liturgia i muzyka w Biblii w ujęciu Józefa RatzingeraKaczorowski, Robert (Kuria Metropolitalna Gdańska, 2004)In our times Joseph Ratzinger is the greatest theologian among cardinals and the most prominent cardinal among theologians. As a professor of theology, but not only, he wrote many books, e.g. “A New Song for the Lord: Faith in Christ and Liturgy Today”, where he shows relations between liturgy and music of the church. The article by Robert Kaczorowski tells about Ratzinger’s biblical context of art and music. The author presents the analysis of Ps 47,8 and the evolution of Hebrew’s word maskîl to Greek’s word psalate. Kaczorowski adds that the biblical theory of art and music is still current.Pozycja Miriam Feinberg-Vamosh, Women at the time of the Bible, Wydawnictwo Palphot Ltd. Israel, Herzlia 2007, ss. 104.Kaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2009)Pozycja Msze na Wielki Post i okres wielkanocny ze „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” z 1871 rokuKaczorowski, Robert (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2006)Pozycja Msze per annum (I-V) ze „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” opublikowanego w 1871 roku w PelplinieKaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2009)The article by Robert Kaczorowski depicts five so-called “Polish masses” (“Msze polskie”), which comes from the song-book published in 1871. In the 19th century in the Church of Poland this songs were very popular. They were sung instead of Latin songs and the Gregorian chant, which were difficult to understand and learn.Pozycja Msze per annum (VI-X) z pelplińskiego śpiewnika opublikowanego w 1871 r.Kaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2012)Artykuł zawiera omówienie pięciu tzw. mszy polskich pochodzących ze „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” autorstwa ks. Szczepana Kellera, opublikowanego w Pelplinie w 1871 roku. Mianem mszy polskich zwykło określać się ułożone specjalnie w języku ojczystym pieśni mszalne wykonywane podczas liturgii w miejsce łacińskich śpiewów ordinarium i proprium missae. Pieśni te odgrywały istotną rolę – z jednej strony – w zachowaniu języka swych ojców w czasach, gdy Polski nie było na mapie Europy, z drugiej zaś – stały się doskonałą formą katechizacji i ugruntowania podstawowych prawd wiary katolickiej.Pozycja Msze per annum (XI–XV) ze „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” (Pelplin, 1871)Kaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2014)W artykule omówionych zostało pięć tzw. mszy polskich, pochodzących ze „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego”, który ukazał się drukiem w Pelplinie w 1871 roku. Msza polska to specyficzny układ pieśni, treściowo odpowiadający poszczególnym częściom Mszy św., tyle że wykonywanych w języku narodowym, co w XIX wieku nie było zjawiskiem powszechnym. W ten sposób modlitwy w języku polskim zanoszone w kościołach przyczyniały się do zachowania tożsamości narodowej i religijnej w czasie, gdy Polakom odmawiano prawa do suwerennej egzystencji.Pozycja Msze przeznaczone do śpiewu w ciągu roku (XVI– XX) ze „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego”, wydanego w 1871 roku w Pelplinie przez ks. Szczepana KelleraKaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2015)Prezentowany artykuł omawia ostatnich pięć tzw. mszy polskich, pochodzących ze „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego”, który ukazał się w Pelplinie w 1871 roku. Msze polskie to pieśni, które śpiewane były podczas liturgii w języku narodowym, a nie w powszechnie obowiązującym jeszcze w XIX wieku języku łacińskim. W ten sposób śpiewy te w naturalny sposób edukowały religijnie Polaków oraz pomagały w zachowaniu polskości w czasach, gdy Polska rozdarta była między trzech zaborców.Pozycja Muzyczny portret braci ks. Jana (1870–1911) i Aleksandra (1879–1911) Żukowskich w świetle zachowanych pieśni religijnychKaczorowski, Robert (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2023)Niniejszy artykuł przybliża sylwetki dwóch braci Żukowskich: ks. Jana (1870– 1911) i Aleksandra (1879–1911), pochodzących z polskiej, katolickiej rodziny pielęgnującej tradycje narodowe. Wychowani w domu, w którym rozbrzmiewała muzyka (ich ojciec był organistą kościelnym), sami zaczęli nie tylko muzykować, ale także tworzyć proste utwory religijne. Artykuł przybliża zachowaną i odnalezioną ich twórczość. W kontekście muzycznym i semantycznym zostały omówione następujące kompozycje ks. Jana: Adoro Te devote, Matko pomocy nieustającej, Modlitwa do Boga-Rodzicy op. 5, O Chryste op. 14 oraz jeden utwór Aleksandra pt. Ratuj Maryo.