Przeglądaj wg Autor "Klimek, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ks. Henryk Mosing (1910-1999) naukowiec, lekarz i kapłanKlimek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2007)The Catholic Church was persecuted in many ways in the territories incorporated to the Soviet Union in 1939. It was also the time when God called many great witnesses to Gospel. Among them, Henryk Mosing, an outstanding scholar, physician, great social worker and lay apostle and since 1961 also a zealous priest, deserves special mention. His life motto was: Vitam perdidit qui nemini prodidit. He was an exceptionally humble man who avoided all kinds of popularity. As a priest he worked in strict conspiracy. Hence, there are very few reference sources documenting his personal life and apostolate. The majority of texts refer to his scholarly activity. And yet, this apostle of very difficult times worked in three fields. He was an outstanding bacteriologist who earned himself worldwide recognition, one of the founders of modern ricketsiology. He was greatly devoted to his doctor profession. At the same time, his whole life is marked by zealous apostolate, first as a lay person, and then as a priest of the Roman Catholic Church. He was the man who not only tried to understand suffering as a doctor, but one who experienced it. He repeatedly said to his friends that they should not pray or him and wish him good health. Instead they should pray that he wouldn't waste the gift of suffering. On November 13, 1999 he officiated his last Mass. The next day he suffered internal hemorrhage. For almost two weeks he couldn't eat and even drink. Priest Henryk Mosing passed away on November 27, 1999 at 21:50 after saying a rosary with those who watched over him.Pozycja Spowiedź osób z zaburzeniem psychicznymKlimek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2021)Obecność dużej liczby osób z zaburzeniami psychicznymi wśród wiernych Kościoła katolickiego wymaga pogłębionej refleksji duszpasterskiej na temat podejścia do nich. Są obdarzeni szczególną wrażliwością i ponadprzeciętnymi potrzebami duchowej opieki. Kościół stara się wspierać takich ludzi, kształtując wrażliwość na ich obecność w różnych środowiskach i wzywając do objęcia takich osób opieką. Artykuł stanowi konceptualizację specyfiki zaburzeń psychicznych w kontekście sakramentu spowiedzi i zaproponowano w nim zestaw zasad działania umożliwiających jej właściwe przeżycie przez te osoby.Pozycja Stygmatyzacja a dobrostan chorych psychicznie – aspekty pastoralneKlimek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2020)W artykule na podstawie badań przedstawiono wpływ wielowymiarowego i wieloetapowego zjawiska stygmatyzacji chorych psychicznie na proces zdrowienia. Zarysowano społeczny obraz chorych psychicznie (stereotypy) i jego wpływ na autostygmatyzację. Przedstawiono złożoną sytuację rodzin chorych psychicznie i znaczenie sieci społecznej w procesie zdrowienia. Wszystko w kontekście zadań i możliwości wspólnoty lokalnej (parafia) i partykularnej (diecezje) Kościoła. Dzięki stabilnym (teologicznie, społecznie, ekonomicznie) strukturom wspólnotowym Kościół może w istotny sposób ubogacać i stabilizować sieć społeczną pacjentów chorych psychicznie. Jest to bardzo ważne w procesie zdrowienia i ma fundamentalny wpływ na ich dobrostan.